Ткаченко Лідія Петрівна

Ткаченко Лідія Петрівна

Доктор педагогічних наук, доцент,

завідувач кафедри теорії і методики викладання філологічних

дисциплін у дошкільній, початковій і спеціальній освіті,

член ученої ради факультета початкового навчання

ОСВІТА ТА НАУКОВА ПІДГОТОВКА

1995 р. – закінчила факультет української мови та літератури Харківського державного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди за спеціальністю «Українська мова та література».

ПРОФЕСІЙНА КАРʼЄРА ТА ДОСВІД УПРАВЛІНСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ:

2002 р. -  захистила кандидатську дисертацію на тему: «Зміст і технологія навчання риторики майбутніх учителів початкових класів».

2004 р. -  одержала вчене звання доцента. Закінчила докторантуру за спеціальністю 13.00.04 теорія і методика професійної освіти.

2017 р. - захистила докторську дисертацію на тему «Розвиток риторики як навчального предмета професійного спрямування у системі підготовки майбутніх фахівців».

НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНА РОБОТА

Ткаченко Л.П. працює на факультетах дошкільної освіти, початкового навчання та природничому (денна і заочна форми).

Тривалий час викладає навчальні курси:

«Науково-педагогічна комунікація», «Академічна риторика», «Педагогіка вищої школи», «Методика навчання грамоти» та ін.

НАУКОВА ДІЯЛЬНІСТЬ

Ткаченко Л.П. керує науковими роботами, має чотирьох захищених здобувачів учених звань.

Ткаченко Л.П. керує студентським гуртком «Ритор», щорічно готує студентів до участі в студентській науковій конференції факультету початкового навчання (збірник матеріалів студентської конференції «Актуальні проблеми навчання і виховання молодших школярів»).

Сфера наукових інтересів: підготовка майбутніх фахівців у галузі дошкільної, початкової і спеціальної освіти, теорія і практика сучасної риторики, формування комунікативної компетентності сучасного вчителя.

Ткаченко Л.П. має понад 100 публікацій за напрямом, з них 1 монографія, 6 посібників з грифом МОН (у співавторстві), понад 80 статей, 3 статті у науковому журналі, що розміщений на платформі WoS, зокрема «Фахова спрямованість курсу риторики у практиці сучасних закладів вищої освіти», «Preparation content updating of future dentists to professional interaction», «Риторика в системі професійного навчання: історія становлення навчальної дисципліни».

  1. Ткаченко Л. П. Риторика як чинник формування національної свідомості української молоді (XVII-XVIII ст.). // Теорія і методика навчання: проблеми та пошуки : зб. наук. пр. ХНПУ імені Г.С. Сковороди. Х. : ХНПУ, 2015. Вип. 9. С. 116-124.
  2. Ткаченко Л. П. Риторика як навчальна дисципліна в системі середньовічної освіти. // Теорія і методика навчання: проблеми та пошуки: зб. наук. праць. Х.: ХНПУ, 2015. Вип. 10. С. 126-132.
  3. Ткаченко Л. П. Формування риторичного іміджу в системі підготовки магістрів державного управління. // Європейські принципи і стандарти підготовки публічних управлінців: орієнтири для України: матеріали щоріч. наук.-практ. конф. за між нар. участю (Київ, 5-6 листоп. 2015р.). К.: НАДУ, 2015. С. 48-49.
  4. Ткаченко Л. П. Риторика в системі університетської освіти. Освіта і доля нації // Європейські цінності в освітньому просторі України : матеріали XVІ міжнар. наук.-практ. конф., (Харків, 25-26 вересня 2015 р.). – Харків : ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2015. С. 155-156.
  5. Ткаченко Л. П. Інформаційні війни в контексті державотворення. // Публічне управління: стратегія реформ 2020: зб. тез XV Міжнародного наукового конгресу, 25 квітня 2015 р. Х.: Вид-во ХарРІ НАДУ «Магістр», 2015. С. 384-386.
  6. Ткаченко Л. П. Підготовка майбутніх учителів початкової школи до діалогічної взаємодії в навчально-виховному процесі. // Педагогіка та психологія : зб. наук. праць ХНПУ імені Г.С. Сковороди. Х.: «Смугаста типографія», 2016. Вип. 52. С. 210-219.
  7. Ткаченко Л. П. Сучасні зміни в лексичному складі української мови. // Теорія і методика навчання: проблеми та пошуки: зб. наук. праць. Х.: ХНПУ, 2016. Вип. 11. С. 77-82.
  8. Ткаченко Л. П. Вивчення риторики в контексті фахової підготовки. // Materials of the XII International scientific and practical conference, «Cutting-edge science», April 30 - May 7, 2016 / on Pedagogical science /. - Volume 4. Pedagogical science. Sheffield. Science and education LTD. S. 26-29.
  9. Ткаченко Л. П. Реалізація інноваційних педагогічних технологій у процесі вивчення курсу риторики. // Педагогіка та психологія : збірник наукових праць / за загальною редакцією академіка І. Ф. Прокопенка, проф. С. Т. Золотухіної. – Харків : Видавець Рожко С. Г., 2016. Вип. 53. С. 92-103.
  10. Ткаченко Л. П. Підготовка публічних управлінців до конструктивного соціального діалогу. // Розвиток професійних компетентностей державних службовців: комунікативний аспект: матер. щоріч. наук.-практ. конф. за міжнар. участю (Київ, 3-4 листопада, 2016 р.) / за заг. ред. В. С. Куйбіди, М. М. Білинської, В. М. Сороко, Л. А. Гаєвської. – Київ : НАДУ, 2016. С. 416-417.
  11. Ткаченко Л. П. Формування риторичної культури викладача ВНЗ. // Педагогіка та психологія : збірник наукових праць / за загальною редакцією академіка І. Ф. Прокопенка, проф. С. Т. Золотухіної. Харків : Видавець Рожко С. Г., 2016. Вип. 54. С. 196-203.
  12. Ткаченко Л. П. Модель риторичної культури викладача. // Теорія і методика навчання: проблеми та пошуки : зб. наук. праць – Х.: ХНПУ, 2016. Вип. 12. С. 94–99.
  13. Ткаченко Л. П. Риторичні технології в системі підготовки фахівців. // Освітні інновації: філософія, психологія, педагогіка : матеріали ІІІ Міжнародної науково-практичної конференції, 8 грудня 2016 року : у 3ч. Суми : ФОП Цьома С. П., 2016. – Ч. 1. – С. 217-220.
  14. Ткаченко Л. П. Риторичний аспект підготовки майбутніх соціальних педагогів. // International Scientific-Practical Conference Theoretical and applied researches in the field of pedagogy, psychology and social sciences: Conference Proceedings, December 28-29, 2016. Kielce: Holy Cross University. P. 129-131.
  15. Ткаченко Л.П. Риторика в системі професійного навчання: історія становлення навчальної дисципліни : монографія. - Х. : Видавець Рожко С. Г. 2016. 428 с.
  16. Ткаченко Л. П. Авторські підручники як основа викладання курсу риторики в українських навчальних закладах у XVII – XVIII ст. // Педагогіка та психологія : збірник наукових праць / за загальною редакцією академіка І. Ф. Прокопенка, проф. С. Т. Золотухіної. – Харків : Видавець Рожко С. Г., 2017. Вип. 56. С. 100-109.
  17. Ткаченко Л. П. Взаємодія влади та засобів масової інформації як чинник соціогуманітарного розвитку громади. // Публічне управління ХХІ століття: традиції та інновації : зб. тез XVІІ Міжнар. наук. конгресу, 27 квітня 2017 р. – Х. : Вид-во ХарРІ НАДУ «Магістр», 2017. С. 337-338.
  18. Ткаченко Л. П. Риторичний складник підготовки майбутнього вчителя початкової школи. // Глобальні виклики педагогічної освіти в університетському просторі : матеріали ІІІ Міжнародного Конгресу (м. Одеса, 18-21 травня 2017 року) / Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського. Одеса : Видавничий дім «Гельветика», 2017. С. 204-205.
  19. Ткаченко Л. П. Етапи розвитку риторики як навчальної дисципліни в Україні. // Педагогіка та психологія : збірник наукових праць / за загальною редакцією академіка І. Ф. Прокопенка, проф. С. Т. Золотухіної. Харків : Видавець Рожко С. Г., 2017. Вип. 57. С. 259-270.
  20. Ткаченко Л. П. Критика риторики як навчальної дисципліни (друга половина ХІХ – початок ХХ століття). // Педагогіка та психологія : збірник наукових праць / за загальною редакцією академіка І.Ф. Прокопенка, проф. С. Т. Золотухіної. Харків : Видавець Рожко С.Г., 2017. Вип. 58. С. 305-313.
  21. Ткаченко Л. П. Риторичний аспект у підготовці сучасного вчителя. // Психолого-педагогічні проблеми вищої і середньої освіти в умовах сучасних викликів : матеріали ІІІ Міжнар. наук.-практ. конф. 10 квітня 2018 року. – Харків : ХНПУ імені Г.С. Сковороди, 2018. С. 326-329.
  22. Ткаченко Л. П. Традиції українського академічного красномовства. // Теорія і методика навчання: проблеми та пошуки : зб. наук. праць. Х.: ХНПУ імені Г.С. Сковороди, 2018. Вип. 14. С. 141-147.
  23. Ткаченко Л. П. Фахова спрямованість курсу риторики у практиці сучасних закладів вищої освіти. // Педагогіка та психологія : зб. наук. праць. Х. : ТОВ «ДІСА ПЛЮС», 2018. Вип. 59. С. 101-111.
  24. Ткаченко Л. П. Риторика як технологія соціогуманітарного розвитку сучасної держави. // Публічне управління ХХІ століття: традиції та інновації : зб. тез XVІІІ Міжнар. наук. конгресу, 26 квітня 2018 р. – Х. : Вид-во ХарРІ НАДУ «Магістр», 2018. С. 286-289.
  25. Ткаченко Л. П. Риторизація як метод викладання. // Актуальні проблеми реформування системи виховання та освіти в Україні: матеріали міжнар. наук.-практ. конф. 27-28 квітня 2018 року. Львів : ГО «Львівська педагогічна спільнота», 2018. С. 107-108.
  26. Ткаченко Л. П. Риторика як соціальна технологія у підготовці фахівців. // Наукові досягнення, відкриття та шляхи розвитку педагогічної науки: матер. Всеукр. наук.-практ. конф., м. Запоріжжя, 25-26 травня 2018р. Запоріжжя : Класичний приватний університет, 2018. С. 106-108.
  27. Ткаченко Л. П. Педагогічна спадщина В.О. Сухомлинського як запорука розбудови нової української школи. «Освіта і доля нації». // Виховання громадянина в демократичних суспільствах: європейський та український досвід: матер. ХІХ Міжнар. наук.-практ. конф. (17-19 травня 2018 р.). Харків, ХНПУ, 2018. С. 110-111.
  28. Ткаченко Л. П. Академічна риторика: традиції та сучасність. //  International Multidisciplinary Conference “Key Issues of Education and Sciences: Development Prospects for Ukraine and Poland” Stalowa Wola, Republic of Poland, 20-21 July 2018. Volume 6. Stalowa Wola: Izdevnieciba “Baltija Publishing”, 2018. P. 142-143.
  29. Ткаченко Л. П. Риторика як компонент професійної підготовки фахівця. // Теорія і методика навчання: проблеми та пошуки: зб. наук. праць. – Х. : ХНПУ імені Г.С. Сковороди, 2018. Вип. 15. С. 59-68.
  30. Ткаченко Л. П. Українська академічна риторична школа. // Науковий журнал ДВНЗ «Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника» (Освітній простір України), 2018. Вип. 14. С. 51-57.
  31. Ткаченко Л. П. Сучасні аспекти дослідження риторики. // Теорія і методика навчання: проблеми та пошуки: зб. наук. праць. – Х.: ХНПУ імені Г.С. Сковороди, 2019. Вип. 16. С. 120-131.
  32. Tkachenko L. Preparation content updating of future dentists to professional interaction. Wiadomości Lekarskie - Aluna Publishing,TOM LXXII, 2019, Nr 9 cz II, wrzesień - P. 1809-1813. http://wl.medlist.org/2019_09_37/.
  33. Ткаченко Л. П. Авторські підручники як основа викладання риторики в XVII – XVIII ст. // Педагогіка та психологія : зб. наук. праць. Харків : Видавець Рожко С. Г., 2017. Вип. 55. С. 196–203.
  34. Ткаченко Л. П. Критика риторики як навчальної дисципліни (друга половина ХІХ – початок ХХ століття). // Педагогіка та психологія : зб. наук. праць. Харків : Видавець Рожко С. Г., 2017. Вип. 58. С. 305–313.
  35. Ткаченко Л. П. Українська академічна риторична школа. // Освітній простір України : Науковий журнал ДВНЗ «Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника», 2018. Вип. 14. С. 51–57.
  36. Ткаченко Л. П. Риторичний доробок Григорія Сковороди. // Новий колегіум. 2019. № 4. С. 63–67.
  37. Tkachenko L. Filatova L., Kupina I. Educational discipline «pedagogical skills» as the direction of the project implementation «school of professional growth» (day at school) // Theory and Practice of Future Teacher’s Training for Work in New Ukrainian School: monograph / Edit. I. F. Prokopenko, I. M. Trubavina. – Prague, OKTAN PRINT s.r.o., 2020. p. 451-462.\
  38. Ткаченко Л.П. Запровадження інклюзивного навчання як напрям соціогуманітарного розвитку держави. // Публічне у правління ХХІ століття: портал можливостей : зб. тез XХ Міжнар. наук. конгресу. – Х. : Вид-во ХарРІ НАДУ «Магістр», 2020. – С. 181-183.
  39. Ткаченко Л.П. (у співавторстві з Olena Dolgopol, Окsana Zhiglo, Olena Kiryanova, Olena Іvanova) Implementation of professionally oriented ICT in the process of managers training // ICHTML 2020: The International Conference on History, Theory and Methodology of Learning Kryvyi Rih State Pedagogical University Kryvyi Rih, Ukraine, October 15-17, 2020.
  40. Tkachenko L., Lyubov Kalashnyk, Yana Levchenko, Oksana Mkrtichan. Mingzu Universities as an Educational and Social Phenomena in PR China // 14-th LUMEN International Scientific Conference RSACVP2020. May 22-23, 2020. Online Conference Rethinking Social Action. Core Values in Practice. - p. 84-87.
  41. Tkachenko L.,, Kazachiner O. Fairy-Tale Therapy as a Means of Forming Health-Saving Competence of Children with SEN // Revista Românească pentru Educaţie Multidimensională, 2020, Volume 12, Issue 3. - pages: 268-293.

ПРОФЕСІЙНИЙ РОЗВИТОК

  • Ткаченко Л.П. є активним учасником конференцій і семінарів, зокрема International Multidisciplinary Conference «Key Issues of Education and Sciences: Development Prospects for Ukraine and Poland» (Польща, 20-21 липня 2018 року),
  • Науково-практичному семінарі з міжнародною участю «Особистісний потенціал сучасного викладача закладу вищої освіти як основа професійного становлення майбутніх фахівців» (м. Івано-Франківськ, 6-7 грудня 2018 року);
  •  VII Międzynarodowej I Multidyscyplinarnej Konferencji Naukowej Dylematy Współczesnej Edukacji “Zaburzenia w procesie edukacji/Zaburzenia procesu edukacji II” (Częstochowie, 24 січня 2019 року);
  •  Всеукраїнська науково-практична конференція «Практична філософія і нова українська школа» (м. Київ, 16 травня 2019 року); І Міжнародна міждисциплінарна науково-практична конференція «Голос представників голосомовних професій: актуальні проблеми, досвід та інновації» (м. Харків, 16 травня 2019 року);
  •  V Всеукраїнська науково-практична конференція «Дошкільна освіта у сучасному освітньому просторі: актуальні проблеми, досвід, інновації» (м. Харків, 23-24 травня);
  •  Семінар «Освітні проекти: трансфер інновацій і професійний розвиток» (м. Харків, 23-24 травня 2019 року);
  •  Науково-практичний семінар «Забезпечення особливих освітніх потреб дитини в умовах модернізації навчального середовища» (м. Харків, 28 травня 2019 року).

Пройшла наукове стажування у Вищій лінгвістичній школі м. Ченстохова: The innovative Methods and Technologies of Teaching. The Newest in European Educational Practice (Philology) (Польща, 25 жовтня 2018 – 25 січня 2019).

 Пройшла навчання «Intensive English Course (Upper-Intermediate)» в ADD Foundation, certificate B2.

Ткаченко Л.П учасник спільного проекту МОН України і уряду Фінляндії «Фінська підтримка реформи української школи».

Є головою журі обласного конкурсу Малої академії наук відділення мовознавства, секція «Ділова українська мова» (2017-2021).

НАГОРОДИ І ВІДЗНАКИ

  • 2014 р. – нагороджена Почесною грамотою Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди за багаторічну сумлінну працю, вагомий особистий внесок у розвиток освіти і науки Слобожанщини та підготовку педагогічних кадрів;
  • 2019 р. – нагороджена подякою Міністерства освіти і науки України за багаторічну сумлінну працю, вагомий особистий внесок у підготовку висококваліфікованих спеціалістів та плідну науково-педагогічну діяльність;
  • 2019 р. – нагороджена почесною відзнакою Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди.

 

Профіль у Google Академії 

Профіль Orcid 


 

Campus LifeІм'я великого українського філософа, поета і народного просвітителя Г.С.Сковороди в офіційній назві нашого університету.