Кузнєцов Марат Амірович

Кузнєцов Марат Амірович

доктор психологічних наук, професор,

професор кафедри психології ХНПУ імені Г.С. Сковороди

ОСВІТА ТА НАУКОВА ПІДГОТОВКА

З 1976 по 1977 р. навчався на природничому факультеті Саратовського державного університету імені М.Г. Чернишевського за спеціальністю «Психологія».

З 1977 по 1981 рр. навчався на природничому факультеті Харківського державного університету імені О.М. Горького (нині ХНУ імені В.Н. Каразіна) за спеціальністю «Психологія», після закінчення якого отримав диплом з відзнакою та кваліфікацію психолога, викладача психології.

З 1983 по 1987 рр. навчався в аспірантурі.

У 1990 році захистив дисертацію на тему «Продуктивные функции моторной памяти в процессе формирования двигательных и трудовых навыков» та отримав науковий ступінь кандидата психологічних наук зі спеціальністю 19.00.07 – педагогічна та вікова психологія.

Вчене звання доцента отримав у 1993 р.

З 2000 по 2003 рр. проходив наукову підготовку в докторантурі.

У 2008 р. захистив дисертацію на тему «Емоційна пам'ять у мнемічній системі особистості» та отримав науковий ступінь доктора психологічних наук зі спеціальності 19.00.01 – загальна психологія, історія психології (наук. конс. – д. психол. н., проф. С.П. Бочарова).

Вчене звання професора отримав у 2011 р.

ПРОФЕСІЙНА КАР’ЄРА

З 1993 по 1999 рр. – доцент кафедри психології.

У 1999 р. – завідуючий кафедрою психології.

З 2000 по 2010 рр. – доцент кафедри практичної психології.

З 2011 р. по теперішній час – професор кафедри психології.

НАУКОВА ДІЯЛЬНОСТЬ

Наукові інтереси. Пам᾽ять людини. Функціонування рухової та емоційної пам’яті в структурі діяльності. Особистість та пам'ять. Взаємозв’язок емоційних та мотиваційних процесів у структурі особистості. Емоційний інтелект. Когнітивні, емоційно-вольові та мотиваційні процеси в психічній регуляції навчально-професійної діяльності студентів. Страхи школярів та студентів. Життєстійкість та здоров’я студентів. Проблема емоційного вигорання професіоналів. Вигорання та відчуження студентів від навчання. Завзятість та вольова регуляція навчальної діяльності. Оптимізм та переживання почуття цінності власного життя у студентів.

Автор 220 наукових та навчально-методичних праць, серед яких монографії, навчальні посібники, енциклопедії, наукові статті.

Створив наукову школу з психології регуляції навчальної діяльності студентів.

Під керівництвом професора М.А. Кузнєцова захищено 2 докторських і 20 кандидатських дисертацій з психології.

З 2010 р. – по теперішній час – член двох спеціалізованих вчених рад із захисту кандидатських і докторських дисертацій з психології: вчена рада К 64.053.08 в Харківському національному педагогічному університеті імені Г.С. Сковороди (загальна психологія, історія психології; педагогічна та вікова психологія); вчена рада Д 64.700.04 в Харківському національному університеті внутрішніх справ (юридична психологія).

Впродовж 1992−2020 рр. опонував на захисті 40 кандидатських і докторських дисертацій з психології.

Є членом редколегії наукового журналу «Вісник Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди. Психологія».

Науковий керівник бакалаврських та магістерських випускних кваліфікаційних робіт.

Організатор студентської наукової діяльності.

Наукові праці:
Монографії:
  1. Кузнєцов М.А., Маннапова К.Р. Життєстійкість підлітків із неповних сімей : [монографія]. Харків: Вид-во «Діса плюс», 2016. 257 с.
  2. Кузнєцов М.А., Козуб Я.В. Емоційне ставлення студентів до навчання : [монографія]. Харків: Вид-во «Діса плюс», 2017. 284 с.
  3. Кузнєцов М.А., Діомідова Н.Ю. Емоційний інтелект як чинник психоемоційних станів студентів в умовах іспиту : [монографія]. Харків: Вид-во «Діса плюс», 2017. 186 с.
  4. Кузнєцов М.А., Зотова Л.М. Жизнестойкость и образ здоровья у студентов: [монографія]. Харків: Вид-во «Діса плюс», 2017. 398 с.
  5. Кузнєцов М.А., Колчигіна А.В. Подолання хвилювання на іспиті: Копінг-поведінка студентів під час перевірки знань: [монографія]. Харків: Вид-во «Діса плюс», 2017. 206 с.
  6. Кузнєцов М.А., Шаповалова В.С. Студентські страхи: види, структура, динаміка та шляхи корекції: [монографія]. Харків: Вид-во «Діса плюс», 2017. 334 с.
  7. Кузнєцов М.А., Хомуленко Т.Б., Фоменко К.І., Шаповалова В.С. Особистість як суб’єкт подолання кризових ситуацій: психологічна теорія і практика: [колективна монографія] // За ред. С.Д. Максименка, М.Б. Кузікової, В.Л. Зливкова. Книга 2.Вид-во СумДПУ імені А.С.Макаренка, 2017. Книга 2. 540 с.
  8. Кузнєцов М.А., Заика Е.В. Психология и педагогика памяти. Монография. Харьков: Изд-во «Пром-Арт», 2018. 659 с.
  9.  Кузнєцов М.А., Заїка Є.В., Ходикіна Ю.Ю. Психологія моторної пам’яті: прикладні аспекти : Монографія. Харків: Вид-во «Діса плюс», 2019. 446 с.
  10.  Кузнєцов М.А., Фоменко К.І., Полілуєва І.В. Емоційно-вольова регуляція суб’єкта художньо-спортивної діяльності : Монографія. Харків: Вид-во «Діса плюс», 2019. 182 с.
  11.  Кузнєцов М.А., Фоменко К.І., Жданюк Л.О. Ставлення до навчання студентів з низьким рівнем академічної мотивації : Монографія. Харків: Вид-во «Діса плюс», 2019. 154 с.
Публікації в періодичних наукових виданнях, що входять до баз даних Web of Science (WOS) та SCOPUS (2018-2021):
  1. Kuznetsov, M., Olefir, V., Plokhikh, V. Effect of physical exercises and perceived stress interaction on students’ satisfaction with life. Pedagogics, Psychology, Medical-Biological Problems of Physical Training and Sports, 2019, 23(1), 30-35. URL: https://doi.org/10.15561/18189172.2019.0105 (Web of Science)
Публікації в періодичних наукових виданнях (2016-2021 рр):
  1. Кузнецов И.А, Кузнецов М.А., Макаренко П.В. Особенности осужденных к лишению свободы женщин на этапе ресоциализации. Вісник ХНПУ імені Г. С. Сковороди. Психологія. 2016. Вип. 54.С. 124-133.
  2. Кузнецов І.А., Кузнєцов М.А. Анализ эмоционального компонента жизнеспособности несовершеннолетних заключенных. Особистість у кризових умовах та критичних ситуаціях життя. Зб. наук. праць / За ред. С.Б. Кузікової, І.М. Щербакової. Суми: Від-во СумДПУ імені А.С. Макаренка. 2016. С. 139-144.
  3. Кузнецов М.А., Діаб Н. Структурные особенности чувства ценности собственной жизни у студентов. Вісник ХНПУ імені Г.С.Сковороди. Психологія. 2019. Вип. 60. 69-93
  4. Кузнєцов М.А., Галата О.С. Особливості страхів у навчальній діяльності підлітків. Вісник ХНПУ імені Г.С. Сковороди. Психологія. Вип. 55. 2017 .С. 68-82.
  5. Кузнєцов М.А., Грицук О.В., Грицук Ю.В., Чернякова О.В., Єщенко М. Г. Using e-learning tools to prevent negative emotional states of higher education applicants (Використання інструментів e-навчання для запобігання негативних емоціональних станів здобувачів вищої освіти).Technologies of Intellect Development. 2020. Т.4. №2 (27).
  6. Кузнєцов М.А., Зотова Л.Н. Психологические механизмы и детерминанты поддержания здоровья человека. Вісник ХНПУ імені Г. С. Сковороди. Психологія. 2016. Вип. 53.С. 102-125.
  7. Кузнєцов М.А., Козуб Я.В. Пояснювальні можливості категорії відношення в психології. Вісник ХНПУ імені Г.С. Сковороди. Психологія. 2017. Вип. 56. С. 124-145
  8. Кузнецов М.А., Козуб Я.В. Особенности эмоционального отношения к учебно-профессиональной деятельности у студентов с разными стилями принятия решений. Актуальні проблеми педагогіки, психології та професійної освіти. 2016. № 2. С. 16-29.
  9. Кузнецов М.А., Козуб Я.В. Специфика отношения к учению у студентов с преобладанием разных имплицитных теорий интеллекта и личности. Актуальні проблеми педагогіки, психології та професійної освіти. 2015. Т. 1.№ 2. С. 8-18.
  10. Кузнецов М.А., Козуб Я.В. Эмоциональное отношение к учению у студентов с разными видами мотивационной регуляции деятельности. Науковий Вісник Херсонського державного університету. Серія Психологічні науки. 2015. Вип. 6. С. 86-93.
  11. Кузнєцов М.А., Кузнецов И.А, Макаренко П.В. Особенности осужденных к лишению свободы женщин на этапе ресоциализации. Вісник ХНПУ імені Г. С. Сковороди. Психологія. 2016. Вип. 54.С. 124-133.

  12. Кузнєцов М.А., Кузнецов І.А. Анализ эмоционального компонента жизнеспособности несовершеннолетних заключенных. Особистість у кризових умовах та критичних ситуаціях життя. Зб. наук. праць / За ред. С.Б. Кузікової, І.М. Щербакової. Суми: Від-во СумДПУ імені А.С. Макаренка. 2016. С. 139-144.
  13. Кузнєцов М.А., Кушнирова Т.В. Проблемы психологической подготовки сотрудников уголовно-исполнительной системы к несению службы. Вісник ХНПУ імені Г. С. Сковороди. Психологія. 2016. Вип. 54.С. 134-143.С.
  14. Кузнєцов М.А., Козуб Я.В. Предиктори ставлення успішних та невстигаючих студентів до навчально-професійної діяльності .Вісник ХНПУ імені Г.С. Сковороди. Психологія. 2017. Вип. 57. С. 141–154.
  15. Kuznetsov, M., Olefir, V., Plokhikh, V.Effect of physical exercises and perceived stress interaction on students’ satisfaction with life. Pedagogics, Psychology, Medical-Biological Problems of Physical Training and Sports, 2019, 23(1), 30-35.

Патенти і свідоцтва

НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНА РОБОТА

Викладає навчальні дисципліни: «Психологія емоційно-вольової та мотиваційної сфери особистості»; «Геронтопсихологія»; «Теоретико-методологічні проблеми психології» – для здобувачів другого (магістерського) рівня вищої освіти.

«Психологія кризових ситуацій та безпеки» – для здобувачів третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти.

Навчально-методичні видання:

  1. Кузнєцов М.А., Заїка Є.В., Манойло І.С. Психотренінг педагогічних умінь: навч.-метод. пос. Харків: ТОВ «Пром-Арт», 2018. 334 с.

ПРОФЕСІЙНИЙ РОЗВИТОК

2014 р. – стажування на кафедрі філософсько-психологічної антропології Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди (посвідчення 06/23-46 від 06.06.2015 р.).

НАГОРОДИ І ВІДЗНАКИ

2011 р. – почесна відзнака ХНПУ імені Г.С. Сковороди.

2014 р. – «Людина року ХНПУ імені Г.С. Сковороди» за показниками навчальної, виховної та громадської роботи.

2019 р. – медаль «К.Д. Ушинський» НАПН України.

2019 р. – медаль «Г.С. Сковорода» ХНПУ імені Г.С. Сковороди.

 

 

Профіль Кузнецова М.А. у Google Академії

Профіль Кузнєцова М.А. у Publons

Профіль Кузнєцова М.А. ORCID 

e-mailmarat704@ukr.net


 

 

Campus LifeІм'я великого українського філософа, поета і народного просвітителя Г.С.Сковороди в офіційній назві нашого університету.