




В останні роки спостерігається тенденція до зростання кількості дітей з особливими освітніми потребами в Україні, що пов’язано з удосконаленням результативності діагностики психофізичних порушень, впливом екологічних та соціальних факторів на здоров’я населення, наслідками війни, що спричинила фізичні та психологічні травми у значної кількості дітей, які потребують корекційно-розвиткової допомоги. В умовах таких змін важливо не лише розширювати можливості для інклюзивного навчання, а й забезпечити підготовку фахівців, здатних ефективно працювати з дітьми з ООП, використовуючи сучасні методи та технології. Якісна підготовка майбутніх фахівців у сфері спеціальної та інклюзивної освіти неможлива без практичного опанування сучасних технологій корекційно-розвиткової допомоги.
Навчально-наукова лабораторія спеціальної та інклюзивної освіти є структурним підрозділом кафедри спеціальної педагогіки факультету природничої, спеціальної і здоров’язбережувальної освіти Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди.
Завідувач Лабораторії – докторка педагогічних наук, кандидатка психологічних наук, доцентка Вікторія Коваленко.
Основними завданнями навчально-наукової лабораторії спеціальної та інклюзивної освіти є:
1. Формування практичних умінь та навичок у здобувачів спеціальності 016 Спеціальна освіта під час надання корекційно-розвиткової допомоги дітям з особливими освітніми потребами.
2. Оволодіння сучасними технологіями психолого-педагогічної діяльності, уміннями та навичками продуктивної взаємодії з учасниками корекційно-педагогічного процесу.
3. Отримання експериментального матеріалу здобувачами вищої освіти спеціальності А 6 Спеціальна освіта для написання кваліфікаційних робіт і наукових статей.
4. Здійснення консультативно-просвітницької діяльності серед батьків дітей з ООП з питань профілактики, розвитку, виховання, навчання дітей із особливими освітніми потребами.
5. Надання методичної допомоги закладам освіти з інклюзивним навчанням, спеціальним закладам освіти в Харківській області, які забезпечують різноманітний спектр послуг дітям та їхнім сім’ям.
6. Розробка освітнього контенту для педагогів, які надають корекційно-розвиткові послуги особам з особливими освітніми потребами.
7. Проведення семінарів, курсів, круглих столів з метою формування інклюзивної компетентності фахівців інклюзивної освіти.
8. Підготовка методичних рекомендацій для організації роботи з дітьми з особливими освітніми потребами в закладах дошкільної освіти та загальної середньої (спеціальної) освіти.
Основними функціями навчально-наукової лабораторії спеціальної та інклюзивної освіти є:
1. Вивчення, узагальнення та поширення вітчизняного й зарубіжного досвіду у сфері надання освітніх і корекційно-розвиткових послуг особам з особливими освітніми потребами, нормативно-правової бази з питань здійснення інноваційно-педагогічної діяльності та ознайомлення з нею працівників освіти Харківської області.
2. Забезпечення науково-методичного та організаційного супроводу експериментальних педагогічних досліджень у ЗДО та ЗЗСО Харківської області.
3. Здійснення загального контролю за ходом експериментальних педагогічних досліджень обласного рівня.
4. Надання корекційно-розвиткових послуг (занять) дітям з особливими освітніми потребами.
5. Надання консультацій батькам дітей з особливими освітніми потребами щодо питань розвитку, навчання та виховання дитини з особливими освітніми потребами в умовах сім’ї.
6. Науково-методичне забезпечення курсів підвищення кваліфікації для слухачів ЗДО та ЗЗСО Харківської області, які надають освітні й корекційно-розвиткові послуги дітям з особливими освітніми потребами.
7. Організація, координація та проведення науково-практичних конференцій, семінарів, «круглих столів» тощо.
8. Підготовка та випуск науково-методичних та інформаційних видань.
9. Співпраця із НАПН України, науково-дослідними інститутами, науково-методичними установами, закладами вищої освіти, КВНЗ «Харківська академія неперервної освіти», ГО «Усеукраїнська асоціація корекційних педагогів».
Навчально-наукова лабораторія спеціальної та інклюзивної освіти була устаткована спеціальними засобами корекції психофізичного розвитку осіб з особливими освітніми потребами в межах імплементації проєкту Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ) «Посилення інклюзивної освіти для дітей з особливими освітніми потребами, зокрема дітей з інвалідністю, в Харківській області» (UKR/PCA2024395/PD2024482).