Важливим напрямом діяльності кафедри є співпраця із закладами дошкільної освіти, закладами загальної середньої освіти, спеціальними школами та реабілітаційними центрами в рамках діяльності університетських кафедр.
Напрями діяльності університетської кафедри:
- науково-методичний супровід фахово-педагогічної діяльності вчителя;
- керівництво експериментальною роботою в школі;
- проведення у школі науково-методичних семінарів з питань упровадження в шкільну практику педагогічних технологій;
- консультації щодо створення здоров'язбережувального освітнього середовища;
- сприяння розширенню мережі шкіл сприяння здоров’ю;
- експертна оцінка навчально-методичних розробок учителів;
- апробація навчально-методичних розробок викладачів кафедри;
- стажування та підвищення кваліфікації вчителів на базі університету;
- проведення спільних екологічних та валеологічних акцій;
- методична допомога вчителів студентам у проходженні педагогічної практики;
- системна профорієнтаційна робота та підготовка випускників до навчання у ВНЗ;
- забезпечення школи педагогічними кадрами з кращих випускників університету.
Найголовнішою цінністю, яку має плекати сучасна школа, є здоровʼя дитини, його формування й підтримка на різних етапах навчання дитини в школі. Цей стан проблеми обумовлює актуальність зміщення акцентів у роботі школи в бік моніторингу за особистісним розвитком дитини та її навчанням, навчанню свідомому ставленню до свого здоровʼя, його активного формування й зміцнення.
Такий погляд на функціонування сучасної школи сприяв створенню Шкіл нового типу – Шкіл здоровʼя. Такі школи вимагають докорінного переосмислення парадигми навчання й виховання, втілення в освітню практику нових педагогічних ідей, концепцій та технології, в центрі яких - особистість дитини з її потребами й інтересами, життєвими цінностями.
Особливістю школи здоровʼя є те, що педагогічний колектив, адміністрація школи, учні та їхні батьки функціонують в єдиному валеологічно насиченому навчально-виховному середовищі.
У школі здоровʼя має відбутися модернізація навчальної-методичної та виховної роботи, сформуватися валеологічна служба. Такий підхід буде сприяти валеологічному супроводу дитини в школі, дозволить забезпечити збереження її здоровʼя та високу ефективність навчання.
Організація роботи школи здоровʼя вимагає значних зусиль та науково-методичного супроводу. Значну допомогу в цьому надає саме університетська кафедра в школі.
Викладачі кафедри, які є науковими кураторами шкільних університетських кафедр, надають консультації підшефним школам з підготовки учнівських науково-дослідних робіт з біології, валеології, медицини та психології по лінії Харківського територіального відділення Малої академії наук, виконання учнівських валеологічних та екологічних проєктів.
Університетські кафедри створено на базі Харківських гімназій № 6, 178, Харківського ліцею № 141 та ЗОШ м. Харкова № 68, 110 та 164.
Університетська кафедра спеціальної та інклюзивної освіти на базі комунального закладу «Харківська гімназія № 19 Харківської міської ради».
Мета діяльності кафедри – формування високого рівня інклюзивної компетентності педагогічних працівників в умовах інклюзивної педагогічної парадигми та орієнтація його на нову модель збалансованої взаємодії з дітьми з особливими освітніми потребами в умовах забезпечення всім здобувачам рівного доступу до освіти.
Завдання кафедри:
1. Ознайомлення педагогічних працівників із сучасними технологіями інклюзивної освіти (в т.ч. дистанційного навчання), набуття та вдосконалення умінь працювати в різних режимах навчання, оволодіння педагогічними працівниками стратегіями класного менеджменту тощо;
2. Педагогічна просвіта батьків дітей як із нормотиповим розвитком, так і дітей з особливими освітніми потребами з урахуванням етичних аспектів проблеми інклюзивного навчання;
3. Координування роботи команди психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами, які навчаються в закладі;
4. Юридична підтримка освітнього процесу, метою якої є ознайомлення адміністрації, педагогічних працівників та батьків із чинною нормативно-правовою базою організації інклюзивного навчання в закладах загальної середньої освіти;
5. Ознайомлення учасників освітнього процесу з різними шляхами створення безбар’єрного освітнього середовища в закладі з урахуванням вимог універсального дизайну та розумного пристосування;
6. Ознайомлення учасників освітнього процесу з зарубіжним досвідом упровадження інклюзивного навчання в закладах загальної середньої освіти в різних країнах світу, який би міг стати у нагоді для впровадження в ХГ № 19 як конкретному закладі загальної середньої освіти;
7. Спільне проведення акцій, заходів, семінарів, круглих столів на тематику інклюзії, розгляду сучасних актуальних питань інклюзивного навчання (із залученням викладачів університету та педагогів школи, школярів та студентів);
8. Залучення до участі у всеукраїнських та міжнародних конференціях, які проходять у ХНПУ імені Г.С. Сковороди учителів педагогічного колективу, школярів;
9. Забезпечення творчих зв’язків школи з структурними підрозділами ХНПУ імені Г.С. Сковороди, здійснення профорієнтаційної роботи та довузівської підготовки школярів.
Наукова проблема, над якою працює кафедра – науково-методичне обґрунтування та впровадження в шкільну практику сучасних технологій інклюзивної освіти, які використовуються у роботі з дітьми з особливими освітніми потребами в різних режимах навчання.