Спеціальність 051 Економіка, рівень вищої освіти Бакалавр

Концепція освітньої діяльності за спеціальністю 051 «Економіка» на першому (бакалаврському) рівні вищої освіти

Освітня діяльність Харківського національного педагогічного університету імені Г.С.Сковороди ґрунтується на концептуальних засадах Національної Доктрини розвитку освіти, Державній Національній програмі «Освіта» («Україна ХХІ століття»), Законом України «Про освіту», Законом України «Про вищу освіту», наказами Міністерства освіти і науки України, Статутом ХНПУ імені Г.С.Сковороди, Положенням про організацію освітнього процесу в Харківському національному педагогічному університеті імені Г.С.Сковороди, затвердженого Вченою радою університету 16 грудня 2016 року, протокол № 10, Правилами внутрішнього розпорядку Університету та іншими нормативно-правовими актами.

Код та найменування спеціальності  - 051 «Економіка».

Рівень вищої освіти - перший (бакалаврський) рівень вищої освіти та шостий кваліфікаційний рівень за Національною рамкою кваліфікацій (EQF LLL – Level 6; QF EHEA – First cycle; НРК – 6).

Орієнтовний перелік спеціалізацій та освітніх програм.

Освітньо-професійна програма підготовки здобувачів вищої освіти першого (бакалаврського) рівня вищої освіти за галуззю знань 05 «Соціальні та поведінкові науки» спеціальністю 051 «Економіка».

Акцент робиться на отриманні комплексу знань, набутті умінь та навичок у сфері економіки, що передбачає набуття предметно-спеціальних компетентностей із широким доступом до працевлаштування і подальшого професійного зростання.

Орієнтація освітньої програми. Характерною особливістю даної програми є її міждисциплінарний характер, що надає випускникам можливість оволодіння широким колом компетентностей на основі системних знань про закономірності функціонування сучасної ринкової економіки та правого забезпечення бізнесу, механізмів прийняття рішень як в освітній, так і в підприємницькій діяльності. Основна увага приділяється ґрунтовній, практико-орієнтованій економіко-правовій та психолого-педагогічній підготовці, розвитку аналітичних, дослідницьких та управлінських здібностей. Особливий акцент в програмі зроблено на поглиблене знання української та іноземних мов, формуванню професійно значущих особистісних якостей: лідерства, креативності, прийняття управлінських рішень, формування критичного мислення.

Загальний обсяг у кредитах Європейської кредитної трансферно-накопичувальної системи та строк навчання – 240 кредитів / 3 роки         10 місяців.

Професійні стандарти, на дотримання яких планується спрямувати навчання.

Основною метою освітньої діяльності Університету за спеціальністю 051 «Економіка» за освітнім ступенем «бакалавр» є професійна підготовка фахівців у галузі економіки та економічної політики, правового забезпечення бізнесу, економічної та бізнес-освіти, готових до таких видів професійної діяльності, як економіко-правова, фінансово-аналітична, організаційно-управлінська, освітньо-наукова, індивідуальна підприємницька діяльність. Програма спрямована на формування економістів, науковців, вчителів, нового перспективного способу мислення, здатних до фундаментального аналізу сучасної економіки, генерування нових знань на базі досягнень науки та практики.

Бакалавр економіки має оволодіти загальноекономічними та професійними знаннями, вміннями та навичками для виконання професійних функцій і типових задач діяльності у сфері економічної політики та юридичних аспектів ведення бізнесу. Підготовка висококваліфікованого фахівця з економіки, здатного вирішувати завдання, пов’язані з аналітичною, плановою, організаційною, обліково-статистичною, контрольною та інформаційною діяльністю на підприємствах, в установах та організаціях усіх форм власності та видів економічної діяльності.

Випускники можуть працювати у державних та приватних бізнес-структурах (на різних посадах організаційно-управлінського та фінансово-економічного профілю); виконувати трудові обов’язки на державній службі (експертиза ключових документів у сфері соціально-економічної політики загальнодержавного, регіонального та місцевого рівнів); практикувати освітню та наукову діяльність у закладах середньої та професійно-технічної освіти, займаючись викладанням навчальних курсів, займати посади менеджера, адміністратора, керівника і фахівця відділів навчання та розвитку персоналу, консультанта у сфері освіти та бізнесу).

Перелік основних компетентностей, якими повинен оволодіти здобувач вищої освіти:

Інтегральна компетентність: Здатність розв’язувати складні спеціалізовані завдання та практичні проблеми у сфері економіки та у процесі навчання, що передбачає застосування теорій та методів економічної науки.

Загальні компетентності:

  1. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу.
  2. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
  3. Знання та розуміння предметної області професійної діяльності.
  4. Здатність до усної та письмової професійної комунікації українською та іноземними мовами.
  5. Навички використання інформаційних і комунікаційних технологій.
  6. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел.
  7. Здатність до адаптації та дії в новій ситуації.
  8. Здатність до креативного та критичного мислення.
  9. Здатність приймати обґрунтовані рішення.
  10. Навички міжособистісної взаємодії.
  11. Здатність виявляти ініціативу та підприємливість.
  12. Здатність свідомо та соціально-відповідально діяти на основі етичних міркувань.

Фахові компетентності:

  1.  Здатність виявляти закономірності функціонування сучасної економіки на мікро- та макрорівні.
  2.  Здатність використовувати, актуалізувати діючі нормативні та правові акти, що регламентують професійну діяльність, розробляти внутрішні правові норми ведення бізнесу.
  3. Розуміння основних особливостей провідних наукових шкіл та напрямів економічної науки.
  4. Здатність описувати економічні та соціальні процеси і явища на основі теоретичних та прикладних моделей, аналізувати і змістовно інтерпретувати отримані результати.
  5. Розуміння основних особливостей сучасної світової та національної економіки, інституційної структури, напрямів соціальної, економічної та зовнішньоекономічної політики держави.
  6. Здатність застосовувати економіко-математичні методи та моделі для вирішення економічних задач.
  7. Здатність застосовувати комп’ютерні технології обробки даних для вирішення економічних завдань, здійснення аналізу інформації та підготовки аналітичних звітів.
  8. Здатність аналізувати та розв’язувати завдання у сфері регулювання економічних та соціально-трудових відносин.
  9.  Здатність прогнозувати на основі стандартних теоретичних та економетричних моделей соціально-економічні процеси.
  10. Навички використання сучасних джерел економічної, нормативно-правової, соціальної, управлінської, фінансово-облікової інформації для складання службових документів та аналітичних звітів.
  11. Здатність використовувати статистико-аналітичний та методичний інструментарій для обґрунтування економічних рішень.
  12. Здатність самостійно виявляти проблеми економічного характеру при аналізі конкретних ситуацій, пропонувати способи їх вирішення.
  13. Здатність визначати сегментацію ринку праці, структуру попиту та пропозиції, зайнятості та безробіття.
  14. Здатність проводити аналіз функціонування та розвитку суб’єктів господарювання, стану функціональних підсистем підприємств, організацій та установ.
  15. Здатність розробляти внутрішню регламентуючу документацію та заходи з формування й використання виробничого потенціалу підприємства, всіх видів ресурсів за різними сферами діяльності підприємства.
  16. Здатність організації власної справи, формування підприємницького капіталу, ефективної управлінської діяльності, інновативності, лідерства та критичного мислення.
  17. Розуміння закономірностей господарських процесуальних, трудових правовідносин та відносин в галузі державного правління, функціонування фінансового ринку.
  18. Здатність організовувати системний і цілісний навчально-виховний процес; розробляти сучасні науково-методичні комплекси.
  19. Здатність аналізувати, узагальнювати, використовувати і поширювати передовий педагогічний досвід; систематично підвищувати фахову педагогічну майстерність і кваліфікаційний рівень.
  20. Здатність використовувати традиційні і сучасні форми, методи і прийоми навчання та виховання, їх дидактичні можливості; основні напрями і перспективи оновлення та розвитку національної освіти і педагогічної науки; способи пошуку, систематизації, узагальнення та використання інформації.
  21. Здатність проводити науково-дослідницьку та методичну роботу за фахом, готувати інформаційні та науково-методичні матеріали.
  22. Здатність ефективного управління навчальною діяльністю, виходячи з психологічних особливостей її реалізації, фахової методики навчання, технологій і методики організації виховної роботи.

Орієнтовний перелік професійних кваліфікацій, які планується надавати.

По закінченні навчання за освітньою програмою випускник здатен виконувати зазначену в Національному класифікаторі України: «Класифікатор професій» ДК 003:2010 професійну роботу і може займати відповідну посаду:

1312

Керівник малого підприємства без апарату управління в промисловості

1475.4

Менеджер (управитель) із зв'язків з громадськістю

Менеджер (управитель) з питань комерційної діяльності та управління

1477.1

Менеджер (управитель) з персоналу

1479

Менеджер (управитель) з організації консультативних послуг

1483

Менеджер (управитель) у соціальній сфері

2320

Викладач професійного навчально-виховного закладу

Викладач професійно-технічного навчального закладу

2331

Вчитель загальноосвітнього навчального закладу

2421.1

Науковий співробітник-консультант (правознавство)

2429

Інспектор праці (правовий)

2441.1

Науковий співробітник-консультант (економіка)

2441.2

Економіст

Економіст з бухгалтерського обліку та аналізу господарської діяльності

Економіст з договірних та претензійних робіт

Економіст з планування

Економіст з фінансової роботи

Економіст із ціноутворення

Консультант з економічних питань

3340

Лаборант (освіта)

Педагог професійного навчання

3423

Агент із зайнятості й трудових контрактів

3436.1

Помічник керівника підприємства (установи, організації)

3436.2

Помічник керівника виробничого та інших основних підрозділів

3436.3

Помічник керівника малого підприємства без апарату управління

3435.1

Організатор діловодства (державні установи)

3435.2

Організатор діловодства (види економічної діяльності)

3475

Тренер-методист (бізнес-тренер, інструктор бізнес-навчання, коуч, фасилітатор, модератор в навчально-тренувальних центрах,відділах навчання і розвитку персоналу, освітніх підрозділах підприємств)

4121

Офісний службовець (бухгалтерія)

Обліковець з реєстрації бухгалтерських даних

Можливість навчання за програмою: 7 рівня НРК України, другого циклу FQ-EHEA та 7 рівня EQF-LLL.

Вимоги до рівня освіти осіб, які можуть розпочати навчання.

Особа має право здобувати перший (бакалаврський) рівень вищої освіти за умови наявності повної загальної середньої освіти та диплому молодшого бакалавра (диплому молодшого спеціаліста підтверджений документом державного зразка, що виданий вищим навчальним закладом II-IІІ рівня акредитації).

Порядок оцінювання результатів навчання:

Оцінювання здійснюється відповідно до Положення про організацію освітнього процесу в Харківському національному педагогічному університеті імені Г.С.Сковороди (протокол Вченої ради № 10 від 16.12.2016 р., наказ ректора № 155-од від 16.12.2016 р.) та Положення про організацію та проведення атестації на здобуття освітнього ступеня «бакалавр» і «магістр» (протокол Вченої ради № 9 від 28.10.2016 р., наказ ректора № 132-од від 07.11.2016 р.).

Оцінювання результатів навчання студентів відбувається під час проведення контрольних заходів упродовж і наприкінці семестру чи навчального року. Контрольні заходи включають поточний контроль, проміжний контроль, підсумковий контроль і контроль залишкових знань.

Оцінювання результатів навчання студентів Університету проводиться методами та у формах, що відповідають специфіці конкретної навчальної дисципліни. Методи оцінювання повинні забезпечити об’єктивне визначення рівня знань, вмінь і всіх інших навчальних досягнень студента. Детальний опис кожної форми контролю, методів перевірки знань і вмінь розміщений у робочих навчальних програмах дисциплін та доступний для студента на початку їх вивчення. Оцінювання результатів навчання студентів здійснюється відповідно до 100-бальної шкали оцінювання.

Атестація випускника освітньо-професійної програми спеціальності 051 «Економіка» проводиться у формі кваліфікаційних іспитів з педагогіки та психології; зі спеціальності та методики викладання; з перевірки додаткових компетенцій (з української мови – для іноземних студентів) та завершується видачею документу встановленого зразка про присудження йому ступеня бакалавр із присвоєнням кваліфікації «економіст, вчитель економіки».


 

Campus LifeІм'я великого українського філософа, поета і народного просвітителя Г.С.Сковороди в офіційній назві нашого університету.