Наукова діяльність кафедри практики англійського усного і писемного мовлення

Наукова діяльність кафедри здійснюється в межах теми «Проблеми функціонування, розвитку й взаємодії англійської та слов’янських мов у компаративному, когнітивному та методичному аспектах» (реєстраційний номер 0122U201699 від 14.12.2022 р.). Результати досліджень оприлюднено в наукових статтях у фахових українських та зарубіжних виданнях, а також у доповідях викладачів на міжнародних та всеукраїнських наукових конференціях, форумах і семінарах. Практичне значення роботи полягає в можливості використання результатів досліджень у навчальному процесі, зокрема в межах курсів порівняльної типології української й англійських мов, теорії літератури, літератури Великої Британії та США, країнознавства, лінгвокультурології, перекладознавства, когнітивної лінгвістики, лексикології, ономастики й методики навчання іноземних мов у закладах вищої освіти та в навчанні англійської мови у школі.

Основні напрями дослідження

Когнітивна лінгвістика

Виокремлено концептуальні ознаки й встановлено структуру концепту ГРАДАЦІЯ, уперше обґрунтовано когнітивний зв’язок між градацією і градуальністю; виявлено когнітивні метафори, що є підґрунтям метафоричної вербалізації градуальної ознаки ІНТЕНСИВНІСТЬ як компонента концепту БАЖАННЯ в сучасних англомовних художніх творах; визначено засоби репрезентації індивідуально-авторського сегмента концепту ЛЮДИНА у творах Ф.С. Фіцджеральда; встановлено символіко-метафоричний зв’язок між концептами ПОГОДА й ЛЮДИНА в романі Е. Бронте «Грозовий перевал». Також виокремлено концептуальні ознаки та встановлено структуру концептів FACIAL EXPRESSION і NATURAL DISASTER на матеріалі лексикографічних і медіа-джерел.

Наукові статті:

1.  Лаврухіна В.Л. Когнітивна метафора як дискурсивний засіб репрезентації авторських інтенцій. Закарпатські філологічні студії. 2022. Вип. 26. Том  1. С. 177–182.
2. Подуфалова Т.В. Метафоризація інтенсивності бажання в сучасних англомовних художніх творах: лінгвокогнітивний аспект. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Філологічні науки. Бердянськ, 2016. Вип. ІХ. С. 35–46.
3. Подуфалова Т. В., Козка І. К. Лексикографічна репрезентація когнітивної структури концепту FACIAL EXPRESSION / МІМІКА в англійській мові. Лінгвістичні дослідження: збірник наук. праць Харківського нац. пед. ун-ту імені  Г.С. Сковороди. Харків: ХНПУ імені Г.С. Сковороди, 2018. Вип. 47. С. 57–65.
4. Соляник В.І. Відображення концепту «людина» в мовній картині світу Ф.С. Фіцджеральда. Лінгвістичні дослідження: збірник наук. праць Харківського нац. пед. ун-ту імені  Г.С. Сковороди. Харків, 2015. Вип. 39. С. 136–139.
5. Marina, O. Libertinism in English Restoration drama: A cognitive-pragmatic perspective. Cognition, Communication, Discourse. 2019. #19. Pp. 96–112. URL: https://periodicals.karazin.ua/cognitiondiscourse/article/view/15068 

Компаративна лінгвістика та перекладознавство

Наукові розвідки в галузі зіставного мовознавства дозволили окреслити деякі шляхи й механізми взаємодії англійської та слов’янських мов, зокрема на рівні лексичних запозичень (у молодіжному сленгу, геймерському сленгу, термінології кіно). Порівняльний аналіз деяких англійських та українських сталих виразів засвідчив різну продуктивність певних фразеологічних компонентів, що зумовлено низкою історичних та соціокультурних чинників. Також окреслено ефективні шляхи відтворення значень культурно маркованої лексики в перекладі. 

Наукові статті:

1. Зосімова О.В. Особливості перекладу англійської кінотермінології українською мовою. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Серія «Філологічні науки». 2013. № 14 (273)/липень. Ч. І. С. 93–99.
2. Зосімова О.В. Способи перекладу назв американських і британських мультфільмів українською мовою. Лінгвістичні дослідження: збірник наук. праць Харківського нац. пед. ун-ту імені  Г.С. Сковороди. Харків: ХНПУ імені Г.С. Сковороди, 2017. Вип. 45. С. 206–212.
3. Зосімова О.В., Лисянська Ю.С. Відтворення культурно маркованої лексики в англомовному перекладі повісті Марка Вовчка «Інститутка». Лінгвістичні дослідження: збірник наук. праць Харківського нац. пед. ун-ту імені  Г.С. Сковороди. Харків: ХНПУ імені Г.С. Сковороди, 2022. Вип. 56. С. 339–350. DOI: https://doi.org/10.34142/23127546.2022.56.25
4. Зосімова О.В., Піскун О.Д. Способи відтворення реалій в англомовних перекладах поем Тараса Шевченка «Катерина» та «Наймичка». Лінгвістичні дослідження: збірник наук. праць Харківського нац. пед. ун-ту імені  Г.С. Сковороди. Харків: ХНПУ імені Г.С. Сковороди, 2018. Вип. 48. С. 244–251.
5. Зосімова О. Шляхи відтворення культурно маркованої лексики в англомовному перекладі «Казки про Жарт-Птицю…» Всеволода Нестайка. Мовні і концептуальні картини світу: Зб. наук. праць. Київ: ВПЦ «Київський університет», 2023. Вип. 2(74). С. 43–56. DOI: https://doi.org/10.17721/2520-6397.2023.2.03

Ономастика

Визначено мотиваційні типи британських телевізіонімів, прізвиськ міст і штатів, а також спортивних команд університетів США, специфіку деривації й мотивації деяких торгових назв. Також з’ясовано індивідуальні особливості використання онімів (власних назв) у художніх творах деяких британських письменників.

Наукові статті:

1. Зосімова О. В., Лісна О. І. Мотивація назв британських телевізійних програм. Лінгвістичні дослідження: зб. наук. праць Харк. нац. пед. ун-ту імені  Г.С. Сковороди. Харків: ХНПУ імені Г.С. Сковороди, 2021. Вип. 55. С. 12–21. DOI: https://doi.org/10.34142/23127546.2021.55.02
2. Зосімова О. В., Очнєва Т. О. Мотивація прізвиськ спортивних команд американських університетів і коледжів. Лінгвістичні дослідження: збірник наук. праць Харківського нац. пед. ун-ту імені Г.С. Сковороди. Харків: ХНПУ імені Г.С. Сковороди, 2020. Вип. 53. С. 3–16. DOI: https://doi.org/10.34142/23127546.2020.53.01
3. Подгурська І.О. Ономастичний простір дитячих творів Роальда Дала. Закарпатські філологічні студії. 2021. Вип. 16. С. 316–320. DOI: https://doi.org/10.32782/tps2663-4880/2021.16.58
4. Zosimova, O. V. Main Types of Informal Place Names in the USA: A Motivational Perspective. Лінгвістичні дослідження: збірник наук. праць Харківського нац. пед. ун-ту імені  Г.С. Сковороди. Харків, 2016. Вип. 41. С. 34–39.
5. Zosimova, O. V. Motivation of American Informal Place Names. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Філологічні науки. Бердянськ, 2016. Вип. ІХ. С. 61–68.

Літературознавчі студії (компаративний та інші аспекти)

Порівняльно-типологічні студії у сфері літературної компаративістики дали можливість виявити спільні й відмінні риси англійської та української літератур на рівні жанрово-стильових особливостей художніх творів, а також їхніх мотивів та образів. Уперше було встановлено промовисті аналогії в інтерпретації популярного барокового мотиву. Також виявлено спільні і відмінні риси тематики й образності британської та слов’янської антиутопічної прози ХХ ст.

Наукові статті:

1. Зосімова О.В. Мотив Vanitas в українській та англійській бароковій епіграмі. Наукові записки Харківського національного педагогічного університету імені Г.С.Сковороди. Серія «Літературознавство». Харків, 2013. Вип. 4 (76). Ч. І. С. 70–85.
2. Зосімова О.В. Театральна образність в англійській та українській поезії доби бароко. Наукові записки Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди. Серія «Літературознавство». Харків, 2012. Вип. 3 (71). Ч. ІІ. С. 62–69
3. Князь Г.О. Міфологічна подорож героя як ініціація в поемі «Мазепа» Дж. Г. Байрона. Закарпатські філологічні студії. 2021. Вип. 16. С. 311–316. DOI: https://doi.org/10.32782/tps2663-4880/2021.16.57
4. Подгурська І.О. Проблема автора та авторської модальності в романі Маргарет Етвуд «Оповідь служниці». Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. 2020. Вип. 28. Том 3. С. 40–44. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863.3/28.208736
5. Подгурська І., Сенюк М. Християнські мотиви в романі Маргарет Етвуд «Оповідь служниці». Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. 2022. Вип. 58. Том 2. C. 184–190.
6. Kniaz, H., Ilchenko, A. Poetics of imagery in the novel Animal Farm by G. Orwell. Наукові записки Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди. Літературознавство. Київ: Вид. дім Д. Бураго, 2019. Вип. 4 (94). С. 63–77
7. Levchenko N., Liamprekht O., Zosimova O., Varenikoba O., Boiko S. Emblematic literature as a form of biblical hermeneutics. Amazonia Investiga, 2020, 9(32), 61–69. DOI: https://doi.org/10.34069/AI/2020.32.08.7 (Web of Science)
8. Starostenko, T., Shcherbakova, O., Shevchenko, A., Yehorova, O., Nikiforchuk, S. Semiosis of textual categories of time and space in short fiction by Breece D'J Pancake. Amazonia Investiga, 2023, 12(62), 66–74. https://doi.org/10.34069/AI/2023.62.02.5 (Web of Science)

Методика навчання іноземних мов

У ході досліджень із методики викладання іноземної мови було окреслено шляхи ефективного використання Інтернету в організації самостійної роботи студентів мовних спеціальностей, визначено основні стратегії подолання труднощів у процесі розвитку навичок діалогічного мовлення здобувачів вищої освіти, розроблено методику застосування документальних фільмів як аудіовізуального засобу в навчанні англійської мови тощо. Також окреслено шляхи формування соціокультурної компетентності студентів, їх універсальних компетентностей, застосування методу мовного коучингу та ін.

Навчальні посібники й методичні рекомендації, підготовлені викладачами кафедри, широко використовуються у вивченні таких дисциплін, як «Практика англійського усного і писемного мовлення», «Друга іноземна мова (англійська)», «Теоретична граматика англійської мови», «Країнознавство» та ін.

Результати досліджень можуть бути використані в навчальному процесі вищої та середньої школи; у подальших розвідках з проблем методики навчання іноземних мов, а також для написання навчальних посібників, збірників вправ та методичних рекомендацій до самостійної роботи учнів і студентів.

Наукові статті:

1. Будко А.В. Питання ефективного поєднання різноманітних форм і методів оцінювання знань студентів з гуманітарних дисциплін на прикладі вищої школи США. Пріоритети сучасної науки: матеріали Міжнародної науково-практичної конференції (м. Київ, 27–28 жовтня 2017 року). Частина 2. Київ: МЦНД, 2017. С. 20–22.
2. Єгорова О.В. Формування професійної мобільності здобувачів вищої педагогічної освіти у процесі навчання іноземної мови. Педагогічні науки: теорія та практика. 2022. Вип. 1. С. 265–272.
3. Єгорова О.В. Формування соціокультурної компетентності в майбутніх учителів англійської мови в процесі позааудиторної роботи. Засоби навчальної та науково-дослідної роботи: зб. наук. праць. Харків: ХНПУ імені Г.С. Сковороди. Вип. 59. 2022. С. 29–40. DOI: https://doi.org/10.26661/2786-5622-2022-1-40
4. Коваленко О.А. Педагогічне моделювання макету формування мовленнєвої компетентності майбутніх учителів іноземної мови. Наукові записки кафедри педагогіки: збірник наук. праць. 2019. Вип. 40. С. 90–101.
5. Лаврухіна В.Л. Використання фразеологічних одиниць у викладанні англійської мови як один з аспектів формування соціокультурної компетенції. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія: Філологія: збірник наук. праць. Одеса: ВД «Гельветика», 2021.  Вип. 47. Т. 1. С. 138 –142. DOI: https://doi.org/10.32841/2409-1154.2021.47-1.34
6. Лобзова С.Л. Роль тестів у викладанні англійської мови. Problemy Nowoczesnei Edukacji (The Problems of Modern Education). Tom VIII Rozwój – Potencjał – Deficyty (Development – Potentia – Deficiency). Pod redakcją E. Sadowskiej, M. Dąsala. Chęstochowa, 2018. С. 219–223.
7. Bashkir, O., Kniaz, H. et al. Conditions for forming future language teachers’ lexical competence in pandemic times. Amazonia Investiga. 2021. Vol. 10, No. 43. Pp. 72–82. DOI: https://doi.org/10.34069/AI/2021.43.07.7 (Web of Science)
8. Chekhratova O. Assessing students’ academic achievements using Google Forms. Актуальні питання гуманітарних наук: мiжвуз. зб. наук. пр. молод. вчених Дрогобиц. держ. пед. ун-ту iм. I. Франка. Дрогобич: Гельветика, 2023. Вип. 62, т. 2. С. 318–325.
9. Chekhratova O., Pohorielova T. Developing future foreign language teachers’ professional competence by creating a favorable educational environment. Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Дрогобич: ВД «Гельветика», 2022. Вип. 51. C. 730–737. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863/51-112
10. Kniaz, H., Chukhno, O. English trainee teachers’ perspective on soft skills development in Ukraine. Arab World English Journal (AWEJ). 2021. Special Issue on CALL, No. 7. Pp. 299–313. DOI: https://dx.doi.org/10.24093/ awej/call7.21 (Web of Science)
11. Kovalenko, O., Afanasenko, O. Enhancing professional competence of pharmaceutical students in the academic English course. Advanced Education. 2021. No. 8 (17).  DOI: https://doi.org/10.20535/2410-8286.229690 (Web of Science)
12. Podufalova, T.V. Documentaries as an Audiovisual Aid in English Teaching at University. Викладання мов у вищих навчальних закладах освіти на сучасному етапі. Міжпредметні зв’язки. Наукові дослідження. Досвід. Пошуки: зб. наук. праць. Харків, 2016. Вип. 28. С. 77–87.
13. Shevchenko, A. G. Innovative technologies in foreign language teaching. Мовна освіта фахівця: сучасні виклики та тренди: матеріали III Всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції з міжнародною участю (м. Харків, 27 лютого 2020 р.). Харків: НЮУ імені Ярослава Мудрого, 2020. С. 185–187.
14. Tuchina, N., Borysov, V., Podhurska, I. et. al. Developing learner autonomy via choosing a person’s educational pathway. Revista Romaneasca pentru Educatie Multidimensionala, 2020. vol. 12, no. 1, pp. 209–225. DOI: http://dx.doi.org/10.18662/rrem/210 (Web of Science)

Навчальні видання:

1. Єгорова О.В. Subjunctive Mood: методичні рекомендації до самостійної роботи з англійської мови як другої іноземної для студентів 3 курсу філологічних спеціальностей. Харків: ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2023. 49 с.
2. Єгорова О.В., Маріна О.В. Medical Care and Healthy Way of Life: методичні рекомендації до самостійної роботи з англійської мови як другої іноземної для студ. 2-го курсу філолог. спец. Харків. нац. пед. ун-ту імені Г.С. Сковороди. Харків: ХНПУ імені Г.С. Сковороди, 2022. 38 с.
3. Зосімова О.В. Video Express: навчальний посібник з практики англійського усного та писемного мовлення для студентів ІІ–ІІІ курсів мовних спеціальностей. Харків: ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2010. 152 с.
4. Зосімова О. В., Глотова О. В. Методичні рекомендації з домашнього читання до книги Гарольда Роббінса “The Dream Merchants” (для студентів 3 курсу мовних спеціальностей). 2-ге вид., перероб. і допов. Харків: ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2020. 44 с.
5. Зосімова О. В., Подуфалова Т. В. The Environment: методичні рекомендації до самостійної роботи з практики англійського усного і писемного мовлення для студентів третього курсу мовних спеціальностей. Харків: ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2020. 30 с. 
6. Зосімова О. В. Painting: методичні рекомендації до самостійної роботи з англійської мови як другої іноземної для студентів 3 курсу філологічних спеціальностей. Харків: ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2020. 31 с.
7. Князь Г.О., Патій П.Ю., Шевченко А.Г., Яковенко О.А. IN A FLASH: методичні рекомендації для самостійної роботи з курсу практики англійського усного і писемного мовлення для студентів другого курсу мовних спеціальностей (перший семестр). Харків, 2016. 39 с.
8.  Коваленко О.А., Маріна О.В., Єгорова О.В. Theoretical English Grammar: An Express Course: методичний посібник з теоретичної граматики англійської мови для студентів IV курсу мовних спеціальностей: Методичний посібник з теоретичної граматики англійської мови для студентів IV курсу мовних спеціальностей. Харків: ХНПУ імені Г.С. Сковороди, 2020. 67 с
9. Коваленко О.А., Подуфалова Т.В., Лаврухіна В.Л., Семеренська О.В. Практичний курс англійської мови: навчально-методичний посібник для студентів першого курсу за спеціальністю «Англійська мова як друга іноземна». Харків, 2014. 180 с.
10. Коваленко О. А., Подуфалова Т. В., Лаврухіна В. Л. Практичний курс англійської мови: навчально-методичний посібник для студентів другого курсу за спеціальністю «Англійська мова як друга іноземна». Харків: ХНПУ імені Г.С. Сковороди, 2017. 209 с
11. Коваленко О. А., Подуфалова Т. В., Лаврухіна В. Л. Практичний курс англійської мови: навчально-методичний посібник для студентів третього курсу за спеціальністю «Англійська мова як друга іноземна». Харків: ХНПУ імені Г.С. Сковороди, 2018. 209 с.
12. Корнільєва Л.М., Васильєва М.О., Яценко М.О., Пугачова О.О. Країнознавство: Сучасні реалії Об’єднаного Королівства та Сполучених Штатів Америки. Харків, 2015. 224 с.
13. Лаврухіна В. Л., Подуфалова Т. В. Cinema and Television in Close-up: методичні рекомендації з практики англійського усного і писемного мовлення для студентів третього курсу мовних спеціальностей. Харків: ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2021. 112 с.
14. Подуфалова Т. В. British and American Studies: методичні рекомендації з країнознавства для студентів 4 курсу факультету славістики (спеціалізація «Англійська мова»). Харків: ХНПУ імені Г.С. Сковороди, 2019. 64 с.

61168,  м. Харків, вул. Валентинiвська (Блюхера), 2, кор. В, к. 303,

тел.  (0572) 68-43-25

e-mail: kaf-practice-english-language@hnpu.edu.ua

Завідувач кафедри

Зосімова Оксана Віталіївна,

кандидат філологічних наук, доцент

Campus LifeІм'я великого українського філософа, поета і народного просвітителя Г.С.Сковороди в офіційній назві нашого університету.