Наукова діяльність кафедри загального мовознавства та романо-германської філології

 


Наукові розвідки членів кафедри здійснюються в межах трьох зареєстрованих тем:

  1. «Єдність системного та функціонального вивчення романських мов в аспекті інтегративної практики (синтаксис, семантика та прагматика)» (державний реєстраційний номер 0120U101303). В межах теми проводиться дослідження загальних проблем романського мовознавства, і зокрема проблем французького мовознавства;
  2. «Мови світу: типологічна лінгвістика» (державний реєстраційний номер 0121U108983). В межах теми проводяться дослідження в галузі німецької мови.
  3. «Мови світу: Порівняльний аналіз англійської та східнослов'янських мов у мовознавчих і методичних цілях» (державний реєстраційний номер 0122U201700). Дослідження відбувається у двох напрямках: у пошуку лінгвістичних закономірностей функціонування східнослов’янських мов і англійської мови та в розробці методів навчання англійської мови носіїв східнослов’янських мов.

Викладачі кафедри відображають результати своїх наукових досліджень у дисертаціях та авторефератах, статтях у фахових виданнях та виданнях, включених до баз WoS та Scopus, тезах доповідей на всеукраїнських і міжнародних наукових конференціях, у монографіях, навчально-методичних посібниках, підручниках, методичних рекомендаціях. 

Доценти й професори кафедри опублікували одноосібні і колективні монографії:

  1. Лепетюха А. В. Курс лекцій з методики викладання французької мови як іноземної : посібник для студ. вищ. заклад. освіти освітніх рівнів «бакалавр» та «магістр» за спец. «французька мова». Вінниця : Нова книга, 2019. 200 с.
  2. Лепетюха А.В. Моно- та поліпредикативні висловлення із синтаксичною синонімією (на матеріалі французької художньої прози ХХ – початку ХХІ століть). Харків : Видавництво Іванченка, 2020. 344 с.
  3. Лепетюха А.В. Синтаксична синонімія: теорія та практика (на матеріалі французької мови) : навчально-методичний посібник. Харків : Видавництво Іванченка І. С., 2022. 104 с.
  4.  Лепетюха А.В. Курс лекцій з французької літератури : посібник для студ. вищ. навч. заклад. освітнього рівня «бакалавр» за спец. «Мова і література (французька)». Харків : Видавництво Іванченка І. С., 2023. 156 с.
  5. Невська Ю. В. Дискурсиви в епістолярії М.Куліша: комунікативно-прагматичний вимір: монографія. Харків: Харківське історико-філологічне товариство, 2019. 229 с.
  6. Сазонова Я. Ю. Феномен страху в текстах жахів української й англомовної літератур: лінгвопрагматичні аспекти. Харків: ХІФТ, 2018 р.
  7. Sazonova Ya. Yu. Fighting Fear with humour: the linguistic-pragmatic aspects. Language of Conflict. Discourses of the Ukrainian Crisis. Bloomsbury Academic, 2020, pp. 233-252.
  8. Knoblok N., Sazonova Ya. Yu. Neutering Unpopular Politicians: The Neuter Gender and ‘It’ as a Dehumanizing Grammatical Metaphor. The Grammar of Hate. Morphosyntactic Feature of Hateful, Aggressive, and Dehumanizing Discourse. Cambridge University Press, 2022. pp.140-161.
  9. Chukhno O.A. Techniques of developing trainee teachers’ pronunciation skills in distance education. Розвиток сучасної освіти і науки: результати, проблеми, перспективи. Том V: Динаміка наукових та освітніх досліджень в умовах пандемії [колективна монографія] / [Наукова редакція: Я. Ґжесяк, І. Зимомря, В. Ільницький]. Конін - Ужгород – Херсон: Посвіт, 2021. C. 299-306

Серед підручників із грифом Міністерства освіти та науки, створених викладачами кафедрі у співавторстві, є:

  1. A Way To Success: Посібник з граматики англійської мови для студентів університетів. І курс. Книга для студента. Харків: Фоліо, 2014. 187 с. (Тучина Н.В., Невська Ю.В., Сазонова Я.Ю., Жарковська І.В.)
  2. A Way To Success:    Посібник з граматики англійської мови для студентів університетів. ІІ курс. Харків: Фоліо, 2021. 255 с. (Тучина Н.В., Невська Ю.В., Сазонова Я.Ю.)
  3. A Way To Success: Посібник з фонетики англійської мови для студентів університетів. І курс. Харків: Фоліо, 2015. 176 с. (Тучина Н.В., Перлова В.В.)

Оскільки викладачі кафедри постійно підвищують свою кваліфікацію, беручи участь у науково-методичних семінарах, конференціях, Всеукраїнських і міжнародних освітніх проєктах, розробка і впровадження новітніх технологій навчання іноземної мови є одним із пріоритетних видів діяльності кафедри. На сучасному етапі робляться спроби систематичного застосування особистісно-орієнтованого підходу до навчання, основними принципами якого є формування ініціативної особистості, що здатна застосовувати отримані знання для успішного розв'язання проблем в різних життєвих ситуаціях. Поряд з особистісно-орієнтованих підходом використовуються такі методи, як метод комунікативних завдань, когнітивний метод, метод, орієнтований на діяльність. Усі зазначені методи спрямовано на розвиток особистості студента, здатного до саморозвитку і навчання протягом усього життя.

В науково-дослідну роботу кафедри залучаються і студенти. Результатом їхньої наукової роботи є участь у конференціях, круглих столах, публікація статей та тез, захист курсових робіт, магістерських наукових досліджень та кваліфікаційних робіт.


 

61168,  м. Харків, вул. Валентинiвська (Блюхера) 2,  кор. В, к.409,

e-mail: 

kaf-english-phonetics-grammar@hnpu.edu.ua

kaf-romano-philology@hnpu.edu.ua

kaf-german-philology@hnpu.edu.ua

Campus LifeІм'я великого українського філософа, поета і народного просвітителя Г.С.Сковороди в офіційній назві нашого університету.