Освітня діяльність кафедри німецької і романської філології

Перелік навчальних дисциплін, викладання яких забезпечують викладачі кафедри романської філології

Рівень вищої освіти І (бакалаврський)

Практика французького усного і писемного мовлення  

Мета: розвиток загальних та комунікативних компетенцій студентів, знайомство студентів з мовою та культурою країн-носіїв французької мови.

Завдання:

  • оволодіння лексикою у межах визначеної тематики і сфери спілкування;
  • формування у студентів уявлення про граматичні категорії мови;
  • розвиток розуміння на слух франкомовного мовлення у студентів;
  • розвиток навичок діалогічного та монологічного мовлення;
  • удосконалення навичок читання та розуміння текстів;
  • уміння висловлюватися у межах тематик і сфер спілкування, що визначені для І-ІV курсів університету;
  • оволодіння орфографічними, граматичними правилами та правилами синтаксичної побудови мови;
  • вивчення соціокультурного аспекту франкомовних країн з метою майбутньої інтеграції.

Практична фонетика французької мови

Мета: здобуття студентами теоретичного мінімуму з фонетики французької мови (кількість та якість звуків, особливості інтонаційного строю), та насамперед, здобуття ними практичних навичок та умінь правильної вимови.

Завдання:

  • дати студентам уявлення про фонетичні особливості французької мови та її специфіку порівняно з іншими відомими їм мовами;
  • навчити опанувати та вдосконалювати практичні навички окремих звуків, слів, синтагм, сформувати  правильні навички фонетичного членування речення та тексту

Практична граматика французької мови

Мета: вивчення усіх існуючих морфологічних та синтаксичних особливостей граматичної побудови сучасної французької мови (у тому числі граматичних та синтаксичних складностей), забезпечення правильності їхнього розуміння та навчання студентів правильному застосуванню граматичних правил при перекладі, а також в усному та писемному французькому мовленні

Завдання:  

  • навчити студентів послідовності засвоєння граматики французької мови (у залежності від етапу навчання), виявлення взаємозв’язків та взаємозалежностей граматичних явищ у мові, порівняння граматичних правил з правилами рідної мови,
  • стимулювання самостійної роботи студентів, розвиток навичок писемного мовлення, писемного перекладу, встановлення зв’язків навчання і розвитку грамотності студентів, комунікативна спрямованість викладання.

Лексикологія  французької мови

Мета: формування у студентів теоретичних і практичних знань та навичок в галузі всебічного аналізу мовних та мовленнєвих особливостей лексичної системи фран­цузької мови, розширення професійного та загального кругозору студентів.

Завдання:

  • охарактеризувати структурну будову мови та висвітлити роль і міс­це в ній лексичної системи;
  • ознайомити студентів з основними теоретичними проблемами су­час­ної лексикології;
  • навчити студентів проводити комплексний аналіз лексичних оди­ниць як елементів багатовимірної системи;
  • охарактеризувати основні шляхи та способи формування нових лексичних одиниць;

Історія французької мови та країнознавство Франції

Мета: розширення філологічного кругозору студентів, поглиблення систематичних та структурованих знань про французьку мову та її розвиток, освідомлення її ролі та місця в історичному та сучасному глобальних контекстах, надання майбутнім фахівцям з французької мови системи знань про особливості суспільно-політичного, економічного та культурного життя Франції та франкомовних країн.

Завдання:

  • засвоєння та аналіз студентами теоретичних знань з історії французької мови та країнознавства Франції;
  • формування вміння їх інтеграції зі знаннями та навичками, що стосуються суміжних дисциплін;
  • опис географічного положення Франції;
  • висвітлення основних історичних подій;
  • визначення місця французької мови в світі;
  • розгляд адміністративного та територіального устрою Франції;
  • формування вміння практичного застосування набутих знань та навичок, в тому числі в ході педагогічної діяльності.

Стилістика французької мови

Мета: формувати у студентів теоретичну базу, необхідну для виконання стилістичного аналізу текстів, та напрацювати його практичні навички

Завдання:

  •  охарактеризувати поняття стилістики як філологічної дисципліни, окреслити її структуру
  • дослідити термінологічний апарат стилістики в розрізі основних систем та підсистем стилістики, надбати та вдосконалити навички стилістичного аналізу тексту – спочатку в окремих аспектах, а потім – за повною схемою, що включає в себе всі аспекти та проблеми.

Теоретична граматика французької мови

Мета: підвищення рівня студентів граматики іноземної мови шляхом поглибленого  вивчення теорії та практичного застосування отриманих знань.

Завдання:

  • поглиблене вивчення граматичних складностей сучасної французької мови, збагачення лексичного запасу студентів, активізації навичок усного та письмового мовлення, формування вмінь створення когерентного тексту з погляду синтаксису, семантики та прагматики.

Література Франції

Мета: розширення професійного та загального кругозору студентів, поглиблення систематичних знань з французької культури, визначення ролі французької літератури у розвитку мови як державної, впливу літератури на позицію Франції на світовій арені, усвідомлення її ролі та місця в історичному та сучасному суспільно-політичному та інтелектуальному контекстах.

Завдання:

  • надбання студентами теоретичних знань в даній галузі, вміння їх інтеграції зі знаннями та навичками із суміжних дисциплін;
  • набуття навичок літературного аналізу тексту та вміння практично застосувати набуті знання та навички, в тому числі у процесі педагогічної діяльності.

Методика навчання французької мови

Мета: опанування студентами стійких знань методики навчання французької мови в школі, ознайомлення з теоретичним підґрунтям викладання та формування навичок та вмінь, необхідних для реалізації основних завдань, які стоятимуть перед ними на практичних заняттях та у тому числі під час пропедевтичної та педагогічної практики.

Завдання:

  • ознайомлення студентів з загальними принципами викладання іноземної мови у європейських державах;
  • навчання студентів особливостям викладання французької мови в середній школі, використанню методів, прийомів, засобів навчання, що відповідають трьом цілям навчання іноземними мовам: лінгвістичній, функціональній, соціокультурній; застосовуванню знань, отриманих на заняттях з інших дисциплін, у викладанні іноземної мови.

Італійська мова (дисципліна вільного вибору)

Мета: формування сталих навичок усного та писемного спілкування іноземною мовою без обмеження тематики; створення мовної бази, достатньої для здійснення кваліфікованого двобічного усного та письмового перекладу, а також розширення та систематизація знань з граматики, автоматизація використовування в мовленні найбільш розповсюджених граматичних моделей.

Завдання:

  • забезпечити студентам достатньо вільне, нормативно вірне і функціонально адекватне володіння всіма видами мовленнєвої діяльності на іноземній мові, яка вивчається.

Іспанська мова  (дисципліна вільного вибору)

Мета:  формування у студентів 4 основних компетенції: мовленнєвої, мовної, соціокультурної та стратегічної; поглиблення мовленнєвої компетенції та розширення мовної компетенції, поглиблення знань про систему мови і правил її функціонування в процесі іншомовної комунікації, удосконалення здатності сприймати та продовжувати іншомовне мовлення відповідно до умов мовленнєвої комунікації.

Завдання:

  • забезпечити достатньо вільне, нормативно вірне і функціонально адекватне володіння студентами всіма видами мовленнєвої діяльності на іноземній мові, яка вивчається.

Французька мова  (дисципліна вільного вибору)

Мета: введення студентів в систему звуків, будову речень, надання базових граматичних знань та лексичного мінімуму, розвиток навичок використання в мовленні вивчених моделей та лексичних конструкцій, засвоєння словникового запасу, необхідних для спілкування за вивченими темами.

Завдання: 

  • оволодіння звуками і лексикою у межах визначеної тематики і сфери спілкування, отримання уявлення про базові граматичні знання і граматичні категорії мови, розуміння на слух мовлення викладача, змісту текстів, участь у діалогічному спілкуванні, уміння висловлюватися у межах тематики і сфери спілкування, що визначені для молодших та середніх курсів університету, правильне написання слів, словосполучень, речень, засвоєння відомостей про країну, мова якої вивчається.

Рівень вищої освіти ІІ (магістерський)

Практика французького усного і писемного мовлення  

Мета: розвиток, поглиблення та розширення загальних та комунікативних компетенцій студентів, знайомство студентів з мовою та культурою країн-носіїв французької мови, формування наукових компетенцій.

Завдання:

  • оволодіння лексикою у межах визначеної тематики і сфери спілкування; закріплення знань про граматичні категорії мови; розуміння на слух мовлення викладача, змісту текстів; участь у діалогічному спілкуванні;
  •  уміння висловлюватися у межах тематики і сфери спілкування, що визначені для старших курсів університету; засвоєння техніки написання текстів; засвоєння відомостей про країну, мова якої вивчається.

Методика  навчання  французької  мови і літератури різних цільових категорій

Мета: знайомство студентів-романістів з лексикою, публіцистичними працями різних галузей суспільства та з соціокультурним аспектом багатоцільового використання французької мови, формування у студентів уявлення про специфіку викладання французької мови і літератури у ВНЗ, підготовка до самостійного укладання навчальних планів та методичних видань, до самостійного пошуку матеріалів для навчального процесу.

Завдання:

  • забезпечення засвоєння студентами теоретичного матеріалу;
  • формування навичок практичного застосування знань та вмінь, отриманих у теоретичному курсі;
  • ознайомлення студентів з соціокультурними особливостями франкомовних країн, розвиток креативності студентів.

Актуальні проблеми романської філології

Мета: висвітлення акустико-артикуляторних особливостей  французької фонематичної системи, яка актуалізується у мовленні, ознайомлення студентів з історією та сучасністю лінгвістичних учень, формування у студентів системного наукового уявлення про кількісний склад романських мов, їхню класифікацію, типологію романських мовних систем, дослідження актуальних тенденцій романістики.

Завдання:

  • надання студентам цілісного бачення фонематичних механізмів сучасної французької мови, які складають її мовленнєву специфіку; поглиблення загальнонаукової компетенції через дослідження історії лінгвістичних учень;
  • поглиблення загально лінгвістичної компетенції студента через сис­тем­ний підхід до аналізу фонематичних та просодичних процесів, які властиві французькій мові на сучасному ета­пі її розвитку;

висвітлення генезису романських мов, виявленні спільних рис і специфіки романських мов.

Тестові технології в освіті

Мета: ознайомлення студентів-романістів з лінгвістичними школами та методами лінгвістичних досліджень, з основними новітніми технологіями в освіті і науці, з їхніми засадами

Завдання:

  • ознайомлення студентів з тезаурусом провідних освітніх технологій, аналіз особливостей їх застосування, забезпечення засвоєння теоретичного матеріалу, формування навичок практичного застосування знань та вмінь, отриманих у теоретичному курсі;
  • ознайомлення студентів з сучасними тенденціями лінгвістичних досліджень, розвиток компетенції у написанні наукових статей та магістерських робіт.

Італійська мова (блок дисциплін вільного вибору)

Мета: удосконалення 4 основних компетенцій: мовленнєвої, мовної, соціокультурної та стратегічної, їх поглиблення та розширення; поглиблення знань про граматичну підсистему мови і правила її функціонування в процесі іншомовної комунікації; поглиблення знань про систему мови і правил її функціонування в процесі іншомовної комунікації, удосконалення здатності сприймати та продовжувати іншомовне мовлення відповідно до умов комунікативної ситуації; ознайомлення студентів із особливостями економічної системи Італії; ознайомлення з правилами ділового спілкування, з нормами складання ділових документів.

Завдання:

  • оволодіння знаннями про процес мовної та мовленнєвої діяльності ;
  • забезпечення вільного і функціонально адекватного володіння всіма видами мовленнєвої діяльності на італійській мові;
  • вивчення складних граматичних структур;
  • ознайомлення з джерелами збагачення італійського словника, формування професійної компетенції;
  • формування вміння орієнтуватися у сфері торговельно-економічних відносин, отримання практичних навичок ділової комунікації та перекладу під час ділового спілкування;
  • розширення та систематизування знань студентів про італомовні країни;
  • ознайомлення з національними особливостями культури італомовних країн, з їх політичною структурою, особливостями національного характеру та способу життя, системою освіти;
  • розширення та систематизування знань студентів про італомовні країни; виховання толерантності до інших культур;
  • ознайомлення з сучасними тенденціями у вивченні італійської мови, формування уявлення про комунікативний підхід у викладанні іноземної мови, поглиблення та розширення знання італійської мови, ознайомлення з джерелами збагачення італійського словника, формування професійної компетенції.

Іспанська мова  (блок дисциплін вільного вибору)

Мета: удосконалення 4 основних компетенцій: мовленнєвої, мовної, соціокультурної та стратегічної, їх поглиблення та розширення; поглиблення знань про граматичну підсистему мови і правила її функціонування в процесі іншомовної комунікації; поглиблення знань про систему мови і правил її функціонування в процесі іншомовної комунікації, удосконалення здатності сприймати та продовжувати іншомовне мовлення відповідно до умов комунікативної ситуації; ознайомлення студентів із особливостями економічної системи Іспанії; ознайомлення з правилами ділового спілкування, з нормами складання ділових документів.

Завдання:

  • оволодіння знаннями про процес мовної та мовленнєвої діяльності ;
  • забезпечення вільного і функціонально адекватного володіння всіма видами мовленнєвої діяльності на іспанській мові;
  • вивчення складних граматичних структур;
  • ознайомлення з джерелами збагачення іспанського словника, формування професійної компетенції;
  • формування вміння орієнтуватися у сфері торговельно-економічних відносин, отримання практичних навичок ділової комунікації та перекладу під час ділового спілкування;
  • розширення та систематизування знань студентів про іспаномовні країни;
  • ознайомлення з національними особливостями культури іспаномовних країн, з їх політичною структурою, особливостями національного характеру та способу життя, системою освіти;
  • розширення та систематизування знань студентів про іспаномовні країни; виховання толерантності до іншої культури;
  • ознайомлення з сучасними тенденціями у вивченні іспанської мови, формування уявлення про комунікативний підхід у викладанні іноземної мови, поглиблення та розширення знання іспанської мови, ознайомлення з джерелами збагачення іспанського словника, формування професійної компетенції.

Французька мова  (блок дисциплін вільного вибору)

Мета: удосконалення 4 основних компетенцій: мовленнєвої, мовної, соціокультурної та стратегічної, їх поглиблення та розширення; поглиблення знань про граматичну підсистему мови і правила її функціонування в процесі іншомовної комунікації; поглиблення знань про систему мови і правил її функціонування в процесі іншомовної комунікації, удосконалення здатності сприймати та продовжувати іншомовне мовлення відповідно до умов комунікативної ситуації; ознайомлення студентів із особливостями економічної системи Франції; ознайомлення з правилами ділового спілкування, з нормами складання ділових документів.

Завдання:

  • оволодіння знаннями про процес мовної та мовленнєвої діяльності ;
  • забезпечення вільного і функціонально адекватного володіння всіма видами мовленнєвої діяльності на французькій мові;
  • вивчення складних граматичних структур;
  • ознайомлення з джерелами збагачення французького словника, формування професійної компетенції;
  • формування вміння орієнтуватися у сфері торговельно-економічних відносин, отримання практичних навичок ділової комунікації та перекладу під час ділового спілкування;
  • розширення та систематизування знань студентів про франкомовні країни;
  • ознайомлення з національними особливостями культури франкомовних країн, з їх політичною структурою, особливостями національного характеру та способу життя, системою освіти;
  •  розширення та систематизування знань студентів про франкомовні країни; виховання толерантності до іншої культури;
  • ознайомлення з сучасними тенденціями у вивченні французької мови, формування уявлення про комунікативний підхід у викладанні іноземної мови, поглиблення та розширення знання французької мови.

 

61168, м. Харків,  вул. Валентинiвська (Блюхера), 2, кор. В, к. 418
тел. (057) 778-68-52

e-mail:

kaf-romano-philology@hnpu.edu.ua

Лембік Сніжана Олександрівна
кандидат філологічних наук, доцент

Campus LifeІм'я великого українського філософа, поета і народного просвітителя Г.С.Сковороди в офіційній назві нашого університету.