Освітня діяльність кафедри філософії

Галузь знань - 03 Гуманітарні науки, спеціальність 033 ФІЛОСОФІЯ

Організація освітнього процесу

Сучасна кафедра філософії ХНПУ імені Г.С.Сковороди забезпечує викладання філософії і дисциплін філософсько-гуманітарного циклу на усіх факультетах, із них – «Філософія», «Філософія освіти», «Сучасна комунікативна філософія», «Історія філософії», «Глобальні проблеми сучасності», «Філософія освіти у полі культури», «Філософські фундації та етичні орієнтири конструювання наукових проектів». На базі кафедри створена і функціонує комісія по прийому вступних іспитів з філософії до аспірантури та кандидатських екзаменів з філософії. При кафедрі функціонує аспірантура і докторантура зі спеціальності 033 – філософія.

Постійному підвищенню рівня філософської освіти у ХНПУ імені Г.С.Сковороди сприяє орієнтація кафедри на поєднання навчальної діяльності з науковими студіями, про що свідчить систематичне проведення науково-теоретичних семінарів і щорічної Міжнародної науково-практичної конференції „Освіта і доля нації”, публікації наукових праць викладачів кафедри – підручників, монографій, наукових статей; захист дисертацій докторантів і аспірантів кафедри.

Основні методи навчання і викладання, способи оцінювання, які використовуються на кафедрі

Основними формами роботи студентів в аудиторних умовах є: лекції, семінари, консультації (групові й індивідуальні), контрольні роботи, підготовка і написання творчих робіт або есе, іспит.

А) Основна форма навчального процесу – лекція.

Лекція повинна розкривати перед студентами найбільш важливі й суттєві проблеми, давати методичні вказівки і поради для підготовки до семінарських занять. Для того, щоб лекція не сприймалася абстрактно, студентам необхідно навчитися активно і уважно слухати лекцію, вести змістовні конспекти, в яких повинна бути вказана тема лекції, основні питання і рекомендована література, записані найбільш важливі визначення, цікаві приклади тощо. Якісний конспект з філософії надає велику допомогу в самостійній роботі студентів, їх підготовці до семінарів, співбесід, іспитів, заліків. Засвоєння конспекту полегшує розуміння нового матеріалу і скорочує час на вивчення основної та додаткової літератури.

Б) Найбільш активною формою самостійної роботи є семінар.

На семінарі студент не лише закріплює, але й розвиває та поглиблює свої знання, вчиться творчо мислити, отримує практичні навички філософського мислення. Творчо підготовлені семінари з постановкою дискусійних питань спонукають студентів до самостійного аналізу явищ дійсності і сприяють розвитку світоглядної, громадянської зрілості особистості.
Якісна підготовка до кожного семінарського заняття передбачає виконання студентами таких вимог:
Вивчення плану семінарського заняття: а) плану основних питань заняття; б) плану підготовки та відповіді на кожне головне питання заняття; в) списку основної та додаткової літератури. Вивчення конспекту лекції з даної теми. Вивчення відповідних розділів рекомендованих підручників, навчально–методичної та науково–дослідної літератури, першоджерел з філософії.
На семінарі кожен студент повинен активно слідкувати за логікою виступів, бути готовим доповнювати виступи своїх колег.
Результатом засвоєння практичного курсу «Філософія» є написання низки контрольних робіт, серед який підсумковими є модульні контрольні роботи.

В) Однією з важливих форм контролю за самосійною роботою є співбесіда.

Співбесіда проводиться протягом всього семестру і в період підготовки до екзаменаційної сесії (за графіком, затвердженим кафедрою). За формою організації вона може бути груповою та індивідуальною.
Групові співбесіди проводяться, як правило, напередодні семінарських занять, контрольних робіт, іспиту. Метою співбесіди є з’ясування найбільш складних чи слабко засвоєних питань курсу. Тут можуть читатися оглядові лекції, лекції по засвоєнню першоджерел і методичні поради по їх вивченню тощо.
Індивідуальні співбесіди проводяться, коли закріплюється вивчений матеріал, уточнюються знання студентів з окремих тем.

Завершальним етапом перевірки самостійної роботи студентів є написання творчих робіт, есе. Основними етапами підготовки до написання есе є:

  • ретельно опрацювати питання, які виносяться на самостійне опрацювання;
  • вибрати напрямок дослідження для написання творчої роботи;
  • встановити відповідність обраної теми конкретній темі курсу для поглибленого вивчення рекомендованого списку обов’язкової та рекомендованої літератури;
  • отримати індивідуальну консультацію з написання есе у викладача, який проводить семінарські заняття в групі;
  • здати роботу в строки, встановлені викладачем.

Г) Завершальною формою самостійної роботи студентів екзамен.

Під час самостійної підготовки до екзамену студент повинен:

  • уважно ознайомитися з програмою курсу і рекомендаціями викладачів;
  • вивчити конспект лекцій і матеріал, що подається в учбовій літературі;
  • перевірити наявність першоджерел, повторити їх зміст, а у випадку пропуску – доповнити конспект;
  • виявити складні питання та уточнити їх на консультаціях;

Завершальним етапом екзамену є виставлення оцінки (див. «Шкала оцінювання засвоєння навчального матеріалу»). Студенти, які складають екзамен, мають відмінний за якістю рівень знань. Ці відмінності повинні бути відображеними в кількісних характеристиках за допомогою єдиних критеріїв оцінювання.

Вивчення літератури – є одним із найважливіших етапів роботи студентів. Починаючи роботу з літературою, необхідно, перш за все, встановити коло літературних джерел, що стосуються теми. Саме на цьому етапі й проявляються уміння та навички студентів шукати, знаходити, відбирати, систематизувати у величезному нагромадженні сучасної наукової інформації необхідні джерела та ідеї, що містяться в них. Основна задача студента полягає в тому, щоб знайти об’єктивно існуючу й реально доступну інформацію наукового характеру. Це – показник його освіченості та сумлінності.

При підготовці до написання творчих робіт чи есе слід використовувати наступну наукову літературу: монографії, наукові статті журналів, статті у збірниках наукових праць, матеріали «круглив столів» з питань науки тощо.

Для пошуку спеціальної наукової літератури слід застосовувати: предметні та систематичні каталоги бібліотек, бібліографічні вказівки, вказівки опублікованих в журналах статей і матеріалів. Слід мати на увазі, що інформація про деякі сфери філософського знання міститься в спеціальній «Бібліографії» (систематизованому переліку усієї виданої літератури за сферами науки чи за темами, розділами, питаннями, проблемами) за певний період часу. Інформацію можна отримати в бібліографів в учбових та наукових бібліотеках.

Типові помилки студентів – написання творчої роботи, есе та презентація ї викладачеві у вигляді суцільного авторського тексту, без звернення до наукових джерел, до думок вчених–гуманітаріїв, без цитування, без посилань та вказівок на науковий та філософський матеріал.

Самостійна робота студентів з філософії – це кропітка науково–дослідницька праця, яка полягає в пошуках, відборі, систематизації, вивченні й узагальнені значної кількості різноманітних першоджерел. Студент не лише повідомляє, але й аналізує літературу. 

Організація курсів кафедри філософії передбачає   обов’язкове систематичне  використання інтерактивних методів навчання: мозкового штурму, дискусії, взаємонавчання в малих групах, парах, тощо. Безумовно актуальними є також активні методи: бесіда, тестування, моделювання та розв’язування ситуацій, виконання творчих пізнавальних завдань, аналіз першоджерел. Передбачається вихід за межі аудиторного заняття шляхом реалізації проектної діяльності в індивідуально–груповій формі,  участі в наукових конференціях, публікації наукових статей та тез доповідей.

Пізнавальна діяльність студентів на заняттях  має включати: пошук, первинний аналіз філософської інформації; аналіз окремих положень філософських творів (першоджерел); формулювання і аргументацію студентом власної точки зору.

Об'єктом оцінювання  є не тільки конкретно–наукові знання і уміння, але й загальна навчальна компетентність студента, наприклад, уміння представити свою думку усно і письмово в різних формах, розв’язувати проблеми та ін., соціальна й комунікативна компетентність, що проявляються у різноманітних способах комунікації і взаємодії студентів між собою, з викладачем, загалом з людьми іншої (відмінної) світоглядної орієнтації. 

Оцінювання процесу та результатів навчання вимагає використання як традиційних методів (усне опитування, тестування), так і альтернативних (так зване оцінювання «участі в діяльності», самооцінювання, взаємооцінювання) в різних комбінаціях. Вибір методів оцінювання повинен здійснюється з урахуванням характеру об'єктів оцінювання: оцінюватися можуть як усні відповіді і письмові роботи, завдання на виявлення операційних умінь, моделювання життєвих ситуацій, так і участь учнів у дискусіях, науково–практичних конференціях, збір матеріалу з певної тематики (портфоліо), написання твору (есе), підготовка проекту і виконання його і т.п.

Критерії оцінювання знань

При оцінці знань студентів враховується:

  • застосування системного підходу: вміння бачити місце питання, що розглядається, як в структурі теми, так і в структурі курсу в цілому;
  • правильність та повнота розкриття питання, вміння чітко, логічно, систематизовано викласти матеріал;
  • рівень осмислення навчального матеріалу, повнота розкриття змісту понять, характеру закономірних зв’язків та залежностей між явищами, які вони відображають, точність застосування наукових термінів;
  • рівень виявлення аналітичних вмінь, вмінь обґрунтувати основні положення викладеного матеріалу, демонструючи навички наукового узагальнення проблеми та вміння зробити достатньо мотивовані висновки;
  • вільне володіння матеріалом – мається на увазі як вміння зробити його повний або концентрований виклад так і вміння використовувати матеріал у новій навчальній ситуації, знання основних концепцій проблеми, яка розглядається, вміння мотивовано викласти власну точку зору;
  • вміння бачити прикладний аспект (практичне застосування) знань, що висвітлюються;
  • використання додаткової літератури;
  • культура мовлення.

61168, Україна, м.Харків, вул..Валентинівська, 2, к.311-В.

тел. (0572) 68-16-78

e-mail:  kaf-philosophy@hnpu.edu.ua

Завідувач кафедри

Култаєва Марія Дмитрівна

доктор філософських наук, професор,
член-кореспондент НАПН України.

Campus LifeІм'я великого українського філософа, поета і народного просвітителя Г.С.Сковороди в офіційній назві нашого університету.