Останнім часом в Україні спостерігається тенденція зростання попиту на здобуття найвищого фахового рівня серед молоді з порушеннями слуху. Про це переконливо свідчить стійке суттєве збільшення чисельності глухих студентів та студентів зі зниженим слухом, які навчаються у вищих навчальних закладах І-ІV рівнів акредитації.
Це зумовлено як низкою соціальних причин, так і відсутністю адекватних теоретико-методичних підходів до навчання осіб з порушеннями слуху та їхнього психолого-педагогічного супроводу. Водночас суттєві труднощі у здобутті вищої освіти особами з порушеннями слуху спричинені особистісними чинниками, як то: низьким рівнем базової (шкільної) підготовки, індивідуальними особливостями психофізичного розвитку, неадекватними життєвими устремліннями тощо.
Таким чином, в Україні склалася певна невідповідність між зростанням прагнення осіб з порушеннями слуху здобути вищу освіту, з одного боку, і відсутністю у закладах вищої освіти належних організаційно-педагогічних умов та низьким рівнем освітньої підготовки потенційних абітурієнтів, з іншого.
Аналіз психолого-педагогічної літератури дозволяє констатувати, що педагогічні аспекти навчання та виховання студентів з порушеннями слуху, а також окремі специфічні для них методи та прийоми роботи відображено у працях І.Багрової, М.Букун, Е.Бурменка, В.Влодавець, Х.Гайнутдінова, О.Гозової, О.Гонци, Н.Засенко, Б.Орлова, О.Пискової, Л.Фомічової, І.Цукерман, В.Чулкова, М.Шеремет, М.Шестакової та ін.
Аналіз сучасного стану проблеми навчання осіб з порушеннями слуху у вищих навчальних закладах дає змогу стверджувати, що в Україні існують різні організаційні форми такого навчання:
- організація у вищих навчальних закладах спеціальних груп для осіб з порушеннями слуху, які працюють за єдиним планом і зі спеціальним супроводом (Донецький технікум промислової автоматики та ін.);
- навчання студентів з порушеннями слуху спільно з нормально чуючими студентами у інтегрованих групах, де студенти отримують допомогу з боку спеціально створених підрозділів в структурі вищого навчального закладу (Відкритий міжнародний університет розвитку людини “Україна” та ін.);
- навчання студентів з порушеннями слуху в єдиному потоці студентів без спеціального супроводу (Промислово-економічний коледж при Національному авіаційному університеті та ін.);
- дистанційна форма навчання (Відкритий міжнародний університет розвитку людини “Україна”).
Вибір особами з порушеннями слуху тієї чи іншої форми навчання у вищому навчальному закладі залежить від:
- ступеня порушення слуху та рівня володіння словесним мовленням;
- рівня попередньої загальноосвітньої підготовки;
- рівня готовності вищого навчального закладу до забезпечення освітніх потреб осіб з порушеннями слуху;
- взаємодії різних освітніх установ.
Студенти з вадою слуху, особливо глухі, певною мірою перебувають у звуковій ізоляції.
У студентів з порушенням слуху можливі наступні порушення основних функцій організму: порушення психічних функцій (сприйняття, уваги, пам’яті, мислення, мовлення, емоцій, волі), порушення статодинамічніх функцій, порушення сенсорних функцій. Студентам з порушенням функцій слуху найбільш вагомим є обмеження можливості спілкування та якісного навчання.
Беручи до уваги той фактор, що у студентів з обмеженим або відсутнім слухом добре розвинутий руховий апарат, а саме дрібна моторика рук, а також зоровий рефлекс, то, в першу чергу, необхідно визначити спосіб спілкування, якому вони надають перевагу.
У практичній діяльності зі студентами з вадами слуху доводиться працювати за трьома методиками розпізнавання мовних символів.
Перший – це використання залишкового слуху. Викладачу під час роботи з такими категоріями студентів слід пам’ятати про виразність і чіткість вимови. Слід зазначити, що в особи з повною втратою слуху відсутня здатність сприймати на слух всі звуки навколишньої дійсності. Це, в свою чергу, впливає на рівень накопичення словникового запасу, розуміння сприйнятої інформації та на стан мовленнєвого і загального розвитку людини в цілому. Застосування студентами із залишковим слухом звукопідсилюючої апаратури, в даному випадку – слухових апаратів, розширює їхні можливості сприймання інформації за допомогою слухового аналізатора. При використанні слухових апаратів звуки мовлення стають розбірливими та чіткими.
Другим основним методом є – читання по губах. Цей метод допомагає нечуючій особі доповнювати слухові враження, розуміти співрозмовника, порівнювати свою вимову з вимовою інших людей. Читання по губах є дуже важливою складовою у правильному розумінні дактильно-жестової мови. Люди з вадами слуху значну увагу приділяють міміці та жестам, виразам обличчя, мові тіла співрозмовника. В даному випадку відіграє велику роль чіткість і виразність рухів губ та рук, для покращення сприйняття матеріалу, який викладає педагог. Особливої уваги заслуговує зорове сприйняття мовлення, яке зростає в залежності від ступеня порушення слуху. Досліджено що, читаючи по губах, люди з вадами слуху можуть прочитати лише 30% інформації, 70% – просто вгадують. Отже, читання по губах вимагає значної концентрації уваги, що призводить до швидкої стомлюваності та втоми. Це одна з умов навчальної діяльності, яка перешкоджає інтенсифікації навчального матеріалу, в результаті чого процес засвоєння матеріалу буде значно знижений, якщо студент стомлений. Технологія навчального процесу в такій групі передбачає використання ряду прийомів, зокрема розбірливої артикуляції, подачі матеріалу „обличчям до обличчя”, вповільнення темпу лекції тощо.
На сьогодні практично доведено, що лекції та роздаткові матеріали краще сприймаються студентами, якщо вони містять ілюстрований характер. Використання методу ілюстрацій носить практичний характер під час викладання професійно-практичних дисциплін.
Практичним доробком включення у навчальну діяльність щодо роботи зі студентами з вадами слуху є використання дактильно-жестової мови.
Студенти з вадами слуху сприймають навчальний матеріал переважно візуально, з міміки та жестів викладача або через сурдоперекладача. Враховуючи те, що студент у ЗВО не зустрічався з певним терміном, тоді сурдоперкладач використовує дактильну мову і пояснює все слово по буквах від початку до кінця.
Одним із ефективних способів сприйняття студентами з вадою слуху є зорове сприйняття. Викладач, обмежений лексиконом студента з вадами слуху, використовує різноманітні засоби наочності, організовує роботу зі словником, термінологією, плакатами тощо. Особливо важливо, щоб студент зрозумів зміст, а не просто дивився на них. Окрім сприйняття навчального матеріалу та його узагальнення, відбувається також закріплення інформації в пам’яті глухих студентів, тому закріплення знань, повторення навчального матеріалу здійснюється на всіх частинах навчальних занять.
Зауважимо, що основою повторення є словесна мова, яка нерідко супроводжується мовою жестів. У повторення слід практично внести не тільки фактичний матеріал навчальних дисциплін, але й повторення висновків, законів, правил тощо. З метою попередження формального засвоєння знань необхідно перевіряти і вміння їх застосування в навчальній та практичній діяльності. Це дає змогу студентам з вадами слуху навчитися пов’язувати засвоєні знання з майбутньою професійною діяльністю. Викладач вимагає від усіх студентів з вадами слуху чіткої та грамотної усної відповіді, яку вони зазвичай можуть дати, таким чином долається сором’язливість і замкнутість означеного контингенту.
Під час відповіді студента викладач може використовувати сурдоперекладача лише у тому разі, коли викладач не може зрозуміти відповідь студента. Інколи у викладача виникає неоднозначна оцінка рівня навчальної діяльності, тому потрібно дослідити рівень підготовки за допомогою інших пристроїв та інших видів діяльності. Зважаючи на це, кожен викладач, який працює в таких групах, зобов’язаний чітко організовувати моніторинг і контроль навчальних досягнень студентів.