Виробнича практика на підприємствах здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти третього року навчання спеціальності 231 «Соціальна робота»


З 07.10.2024 р. по 19.10.2024 р здобувачі першого (бакалаврського) рівня вищої освіти заочної форми навчання й з 04.11.2024 р. по 16.11.2024 р. здобувачі денної форми навчання проходили дистанційно виробничу практики на підприємствах на базі територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Чугуївської міської ради.
У ході практики були проведені інтерактивні екскурсії по центру надання соціальних послуг; використовувалися аудіо і відео навчальні матеріали з інформацією: про умови надання соціальних послуг структурними підрозділами територіального центру соціального обслуговування; про виявлення одиноких непрацездатних громадян, які потребують соціального обслуговування; про порядок здійснення обстеження матеріально-побутових умов; про визначення потреб у необхідності надання різних видів послуг; про порядок укладання договору з клієнтами; про умови припинення обслуговування структурними підрозділами територіального центру; про ведення документації центром та інші.
У ході практики під супроводом керівника від бази практики проводились інтерактивні професійно-орієнтовані квести («Отримувачі соціальних послуг»; «Послуги, що надаються в територіальному центрі»; «Структурні підрозділи територіального центру»), в основу проведення яких було покладено ситуаційно-проблемний метод, що сприяло опануванню здобувачами освіти алгоритмом дій, пов’язаного з реалізацією соціальним працівником своїх професійних функцій.
Виробнича практика на підприємствах здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти четвертого року навчання спеціальності 231 «Соціальна робота»


З 16 вересня 2024 р. по 19 жовтня 2024 р. здобувачі денної і заочної форм навчання першого (бакалаврського) рівня вищої освіти четвертого року навчання проходили виробничу практика на підприємствах на базах Комунального закладу «Харківський ліцей № 43» Харківської міської ради, Комунального закладу «Харківська спеціальна школа № 2» Харківської обласної ради, Первомайської філії ХОЦЗ. Головною метою практики було оволодіння професійними уміннями та навичками відповідно до функцій соціального педагога в закладах загальної середньої, спеціальної освіти та соціального працівника (кар’єрного радника) в соціальних службах.
Практика проходила в дистанційному форматі, що передбачало організацію професійно-спрямованого віртуального освітнього середовища для навчально-практичної взаємодії між здобувачами освіти-практикантами; керівниками практики від факультету, фаху та баз практики; учнями закладів освіти.
Слід виокремити освоєння під час практики такої форми соціально-просвітницької взаємодії як створення тематичних відеоматеріалів з соціально-виховним змістом для організації інтерактивної взаємодії зі здобувачами загальної середньої та спеціальної освіти під час класних годин чи соціально-просвітницьких впливів, коли немає можливості проводити захід у синхронному режимі.
Практиканти приймали активну участь у розробці профорієнтаційного тренінгу для учнів старших класів, а також брали участь у підготовці та захисту проєкту «Моє особисте уявлення про ідеальний центр зайнятості».
Виробнича практика на підприємствах здобувачів першого (бакаларського) рівня вищої освіти третього курсу спеціальності 231 «Соціальна робота» 2023 р.
Майбутні соціальні працівники груп 32-СР та 341 спеціальності 231 «Соціальна робота» факультету соціальних та поведінкових наук ХНПУ імені Г.С. Сковороди успішно пройшли виробничу практику на підприємстві на базі Комунального закладу «Харківська спеціальна школа №2» Харківської обласної ради з 9.10.2023 р. по 21.10.2023 р.
Виробнича практика на підприємствах здобувачів вищої освіти першого (бакалаврського) рівня третього року навчання спеціальності 231 «Соціальна робота» є необхідною умовою їхнього професійного зростання та самовдосконалення. Головною метою практики є оволодіння професійними уміннями та навичками відповідно до функцій соціального педагога з організації якісного дозвілля в закладах спеціальної освіти.
Практика проходила в дистанційному форматі, що передбачало організацію професійно-спрямованого віртуального освітнього середовища для навчально-практичної взаємодії з використанням предметної сторінки Мудл відповідного ОК, спеціально створеного вайбер-простору для обміну інформацією між здобувачами освіти-практикантами та керівниками практики від факультету, фаху та бази практики.
Під час проходження виробничої практики здобувачів вищої освіти було ознайомлено з нормативно-правовою базою та багатим професійним досвідом закладу спеціальної освіти щодо роботи соціального педагога з організації якісного та змістовного дозвілля дітей з особливими освітніми потребами.
Здобувачі-практиканти розробили відео для організації соціально-виховної взаємодії зі здобувачами загальної середньої та спеціальної освіти під час класних годин чи соціально-просвітницьких впливів, спрямованої на розвиток толерантності в умовах дистанційної освіти.
посилання на відео
Під час підсумкової конференції з виробничої практики на підприємствах здобувачі 32-СР та 341 груп змогли презентувати свої індивідуальні науково-дослідні роботи за змістом практики, підвести підсумки проведеної роботи, а також визначити плани на майбутнє.
Виробнича практика на підприємствах здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти четвертого курсу спеціальності 231 «Соціальна робота» 2023 р.


Майбутні соціальні працівники груп 42-СР та 441 спеціальності 231 «Соціальна робота» факультету соціальних та поведінкових наук ХНПУ імені Г.С. Сковороди успішно пройшли виробничу практику на підприємствах. Практика проходила на базах Комунального закладу «Харківський ліцей № 43» Харківської міської ради, Комунального закладу «Харківська спеціальна школа № 2» Харківської обласної ради й Первомайського управління Лозівської філії Харківського обласного центру зайнятості.
Терміни практики: денна форма ‑ з 18.09.2023р. по 21.10.2023 р.; заочне відділення – з 23.10.2023 р. по 24.11.2023 р.
Головною метою практики є оволодіння професійними уміннями та навичками відповідно до функцій соціального педагога в закладах загальної середньої, спеціальної освіти та соціальних службах.
Під час проходження виробничої практики здобувачів вищої освіти було ознайомлено з нормативно-правовою базою та особливостями роботи психологічної служби ЗЗСО, досвідом роботи соціального педагога базових закладів освіти, суттю соціальної роботи державної соціальної установи ‑ Харківський обласний центр зайнятості та особливостями професійного навантаження фахівця соціальної галузі на прикладі роботи спеціалізованого кар’єрного радника. Здобувачі-практиканти брали активну участь у взаємодії з керівниками практики, здобувачами загальної середньої та спеціальної освіти, їхніми класними керівниками, фахівцями соціальної служби в умовах дистанційної взаємодії у віртуальному просторі різних соціальних мереж Viber, Zoom, Google meet та ін.
За 5 тижднів активної діяльності, враховуючи складні умови військового стану, що обмежують можливості залучення дітей до регулярного проведення виховних заходів у певні години, на прохання адміністрації закладів освіти здобувачі-практиканти підготували окрімі виховні заходи, що проведено в дистанційному форматі з використанням платформи Google meet, соціально-виховні заходи у вигляді готового відеоматеріалу та відповідних супровідних матеріалів для класних керівників, а також цікаві віртуальні застосунки, з використанням додаткових ігрових віртуальних ресурсів Woodwool, Kahut та ін. У межах практики здобувачі освіти розробили та апробували буклети, презентаційні форми та інші соціально-виховні засоби за матеріалами власних наукових досліджень.
Здобувачами вищої освіти було розроблено та підготовлено низку залікових соціально-виховних заходів з дітьми закріплених за ними класів, а також цікаві загальношкільні соціально-виховні заходи, під час яких майбутні фахівці соціальної галузі створили цікавий віртуальний простір виховної підтримуючої взаємодії, в якому всі учасники заходів змогли не тільки отримати важливу соціально-розвивальну інформацію, але й набути додаткових ресурсів. Тематика заходів є вельми актуальною в наш час: «Небезпечні ситуації. Як опанувати себе та приймати дієві рішення»; «Вибір на користь суспільства: долай агресію добром»; «Подорож країною Толерантності»; «Разом Сильніше»; «Чи знаєш ти, що таке булінг?»; «Долоньки миру»; «День захісників та захісниць України»; «Супергерої толерантності» та ін.
Під час практики на базі Первомайського управління Лозівської філії Харківського обласного центру зайнятості здобувачі освіти ознайомилися з сучасними діагностичними, консультативними практиками колективної, групової та індивідуальної роботи з різними категоріями клієнтів; отримали знання з основ законодавства, що використовують фахівці Служби зайнятості; основ організації та проведення профорієнтаційної роботи з молоддю, з людьми з обмеженими можливостями; розглянули гендерні аспекти роботи в напрямі організації професійної зайнятості населення. Під час проходження практики для опанування інструментами роботи фахівця Центру зайнятості зі здобувачами використовувалися кейс-метод, узагальнюючи вправи під час роботи з нормативними документами й творчі пізнавальні завдання з профорієнтації. У якості індивідуального науково-дослідного завдання здобувачами вищої освіти було підготовлено підсумкові звітні презентації на тему «Моє особисте уявлення про ідеальний центр зайнятості».
Під час підсумкової конференції з виробничої практики на підприємствах здобувачі-практиканти змогли презентувати свої індивідуальні науково-дослідні роботи, показати групові здобутки та підвести підсумки проведеної роботи під час практики.
Виробнича практика на підприємствах здобувачів вищої освіти третього курсу спеціальності «Соціальна робота»
Майбутні соціальні працівники груп 32-СР та 341 спеціальності «Соціальна робота» факультету соціальних та поведінкових наук ХНПУ імені Г. С. Сковороди успішно пройшли виробничу практику на підприємстві на базі КОМУНАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ «ХАРКІВСЬКА СПЕЦІАЛЬНА ШКОЛА №2» ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ з 10.10.2022р. по 15.10.2022р.
Під час проходження виробничої практики здобувачів вищої освіти було ознайомлено з нормативно-правовою базою та багатим професійним досвідом закладу спеціальної освіти щодо роботи соціального педагога з організації якісного та змістовного дозвілля дітей з особливими освітніми потребами. Здобувачі-практиканти брали активну участь у взаємодії з керівниками практики, вихованцями закладу, їхніми батьками та класними керівниками в умовах дистанційної взаємодії у віртуальному просторі різних соціальних мереж Viber, Zoom, Google meet та ін.
Термін практики був дуже маленьким – 1 тиждень, тому, після проведення настановчої конференції, всі одразу поринули до активної діяльності та почали роботу над розробкою спільного практичного завдання – організацією цікавої, емоційно-привабливої соціально-виховної взаємодії для дітей з особливими освітніми потребами в умовах складних та невизначених умов воєнного стану.
Під час роботи над створенням заходу група студентів перетворилась на творчу проєктну команду, де були і розробники і виконавці спільної проєктної пропозиції, й упродовж терміну практики здобувачі підготували і провели масовий соціально-виховний захід у віртуальному просторі Google meet до Дня захисників та захисниць України «Казка-подорож до дня 14 жовтня» для дітей з особливими освітніми потребами, їхніх батьків та вихователів.
Під час подорожі майбутні фахівці соціальної галузі створили цікавий віртуальний простір виховної взаємодії, в якому всі гості заходу спочатку занурилися в світ казкових героїв-охоронців, а потім – поринули у світ справжніх героїв – сучасних захисників і захисниць України, змогли потренувати свою кмітливість та перевірити навички фізичної вправності з чарівним Роботом-охоронцем, потрапити у казковий ляльковий театр, де, поряд із грою самих здобувачів-практикантів, побачили неперевершену гру дітей-акторів, що створювали чарівне дійство разом зі своїми батьками та вихователями, а також трішки відпочити за допомогою музичної розваги та виготовити обереги для наших захисників та захисниць у традиційній українській техніці лялька-мотанка «Янгол-охоронець.
Проходження практики на базі КОМУНАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ «ХАРКІВСЬКА СПЕЦІАЛЬНА ШКОЛА №2» ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ надало не тільки можливість набуття практичного досвіду, а і дозволило відчути підтвердження того, що ми робимо важливу спільну справу – захищаємо найголовніший та найцінніший скарб Держави – її дітей, як її майбутнього, разом ми – сила та багато чого можемо!
А вже 01.11.2022р. провели підсумкову конференцію з виробничої практики на підприємстві де здобувачі змогли презентувати свої індивідуальні науково-дослідні роботи стосовно організації дозвілля дітей з особливими освітніми потребами, підвести підсумки проведеної роботи під час практики, а також визначити наші плани на майбутнє.
Своїми враженнями після проходження практики поділилися її учасники:
«Особисто для мене було дуже важливо бачити зацікавленість дітей на нашому заході, але я не очікувала настільки великої віддачі. Можу сказати, що після проведення заходу відчуваю мотивацію та натхнення працювати ще більше» (Чернушенко Аліса);
«Практика збагатила мої знання щодо організації виховної взаємодії з дітьми з особливими освітніми потребами. Вважаю дану практику досить важливою для свого подальшого професійного становлення» (Коловоротна Наталія);
«Практика збагатила цінними знаннями з організації взаємодії з дітьми з особливими освітніми потребами та дозволила розробити власні методичні рекомендації. Вважаю це справжнім і серйозним поштовхом для майбутнього професійного становлення» (Гончарова Анна);
«Для мене було важливо пройти практику саме в такому закладі, щоб знати методику роботи з особливими дітками. Дуже вдячна Віолетті Леонідівні за можливості проходження практики на базі їх школи» (Аксакова Поліна);
«Практика залишила дуже багато вражень і позитивних емоцій. Під час соціально-виховного заходу я відчула себе справжнім соціальним педагогом, навчилась організовувати роботу учнівського колективу за допомогою різних форм і видів навчальної діяльності» (Пихова Поліна).
Виробнича практика на підприємствах здобувачів вищої освіти четвертого курсу спеціальності «Соціальна робота»




Майбутні соціальні працівники групи 42-СР спеціальності «Соціальна робота» факультету соціальних та поведінкових наук ХНПУ імені Г. С. Сковороди з 19.09.2022р. по 15.10.2022 р. успішно пройшли виробничу практику на підприємствах (Соціально-педагогічну практику у закладах загальної середньої освіти та спеціальних закладах освіти) на базі Харківської гімназії №43 та мали додаткові можливості ознайомитися з роботою соціального педагога спеціального закладу освіти на базі КОМУНАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ «ХАРКІВСЬКА СПЕЦІАЛЬНА ШКОЛА №2» ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ.
Під час проходження виробничої практики здобувачів вищої освіти було ознайомлено з нормативно-правовою базою та особливостями роботи психологічної служби ЗЗСО, а також багатим професійним досвідом роботи соціального педагога та психолога Харківської гімназії №43, а також було створено умови для того, щоб вони мали можливість порівняти специфіку діяльності соціального педагога закладу загальної середньої та спеціальної освіти. Здобувачі-практиканти брали активну участь у взаємодії з керівниками практики, здобувачами загальної середньої та спеціальної освіти, їхніми класними керівниками в умовах дистанційної взаємодії у віртуальному просторі різних соціальних мереж Viber, Zoom, Google meet та ін.
Термін практики – 4 тиждні активної діяльності, що передбачали специфічну діяльність здобувачів-практикантів на базах практики за такими етапами: 1) підготовчий (організація настановчої конференції та активного спілкування під керівництвом групових керівників, керівників баз практики в спеціально створених професійно-спрямованих Viber чатах на базах практики та у Zoom – просторі з метою ознайомлення здобувачів-практикантів з практичним досвідом роботи психологічної служби закладів освіти, вирішенням важливих професійних завдань фахівців цієї служби, складанням орієнтовних індивідуальних планів роботи кожного практиканта); 2) основний (визначення проблемних питань для роботи здобувачів-практикантів в закріплених класах та розробка сценаріїв соціально-виховних залікових заходів та методичного забезпечення для їх проведення, а також їх організація в закріплених класах); 3) заключний (підготовка звітної документації за результатами практики та захист її результатів під час підсумкової конференції).
Враховуючи складні умови військового стану, що обмежують можливості дітей до регулярного проведення виховних заходів у певні години на прохання адміністрації закладу освіти – Харківської гімназії № 43, здобувачі-практиканти підготували соціально-виховні заходи у вигляді готового відеоматеріалу та відповідних супровідних матеріалів для класних керівників, буклетів для що можуть їх неодноразово використовувати у віртуальному просторі за потреби та у зручний для всіх дітей час. Також найактивніші здобувачі освіти (Бейник Ксенія та Черненко Карина) мали можливість організувати віртуальну взаємодію та провести соціально-виховний захід через платформу Google meet для дітей з особливими освітніми потребами, їхніх батьків та вихователів. Під час організації соціально-виховного заходу майбутні фахівці соціальної галузі створили цікавий віртуальний простір виховної взаємодії, в якому всі гості заходу спочатку занурилися в світ казки та визначили важливі соціально-корисні дії казкових героїв, а потім – змогли розвантажитися за допомогою цікавої арт-терапевтичної методики – пальчикової гімнастики.





Проходження практики на базі Харківської гімназії №43 та КЗ «ХАРКІВСЬКА СПЕЦІАЛЬНА ШКОЛА №2» надало можливість здобувачам-практикантам у повній мірі оцінити власні можливості стосовно роботи соціального педагога в закладах освіти, а також впровадити на практиці власні наукові розробки з питань кваліфікаційного дослідження.
Вже 03.11.2022р. провели підсумкову конференцію з виробничої практики на підприємствах, де здобувачі-практиканти змогли презентувати свої індивідуальні науково-дослідні роботи, показати групові здобутки та підвести підсумки проведеної роботи під час практики.
Своїми враженнями після проходження практики поділилися її учасники:
«Практика була дуже цікавою, а головне пізнавальною, я набула багато нових навичок і знань. Дуже дякую нашим керівникам, соціальному педагогу, і дітям, з якими було легко працювати!» (Аліна Сапєльнікова);
«Дуже дякую нашим керівникам практики Костіній Валентині Вікторівні й Есіній Наталі Олександрівні та соціальному педагогу Дмитренко Наталі Миколаївні за прищеплення професійних навичок й знань, цікавий й змістовний матеріал, турботу, підтримку й доброзичливу атмосферу .Практика додала впевненості у власних педагогічних талантах, але водночас показала в чому ще треба вдосконалюватись» (Бейник Ксенія);
«Дуже приємно – вчитися у майстрів своєї справи, коли до неї ставляться з такою делікатністю і, водночас, - витримкою, коли - робота стає другим домом. Саме з таким соціальним педагогом нам випало щастя працювати. Щиро вдячні за отриманий досвід (складно було б знайти краще місце для нього)!» (Сиротюк Марія);
«Я дуже вдячна за можливість отримати такий безцінний досвід за такий короткий час. За період практики мої професійні навички у сфері соціальної роботи значно покращились. Скарбничка знань поповнилась новими вміннями та знаннями. Щиро дякую!» (Черненко Кристина);
«Дякуємо за надану можливість у наш час ознайомитись з роботою соціальних працівників. За період практики змогли покращити свої професійні навички та детальніше ознайомитись з специфікою роботи» (Полякова Кристина).
Метою навчальної практики на другому році навчання є ознайомлення зі специфікою, технологіями та методами соціально-педагогічної діяльності у різних соціальних інституціях (центр пробації, центр зайнятості, центр соціально-психологічної реабілітації), що є можливими місцями подальшого працевлаштування фахівців з соціальної роботи, а також набуття первинного досвіду здійснення соціально-педагогічної діяльності, зокрема, організації творчих соціально-виховних профілактично-розвивальних заходів з дітьми, позбавленими батьківського піклування у центрах соціально-психологічної реабілітації.







На другому році навчання практична підготовка здобувачів, їх безпосереднє залучення до практичного розв’язання актуальних соціально-педагогічних і правових проблем, відбувається в ході практикуму у соціальній галузі, що відбувається на базі ХОБФ «Соціальна служба допомоги», під час якого майбутні соціальні педагоги та працівники активно беруть участь у проєктах Клубу активного довголіття «Друга молодість» та «Дитячого містечка «Отрадне». Результатом проходження практикуму є розробка проєкту благодійної служби, захист якої проходить на відкритому засіданні кафедри соціальної роботи і соціальної педагогіки та ХОБФ «Соціальна служба допомоги» .



В межах виробничої практики у соціальних службах, центрах зайнятості (Центри соціальних служб Київського і Холодногірського районів, Міський центр соціальних служб «Довіра», Харківський обласний центр зайнятості) на третьому році навчання майбутні фахівці соціальної галузі беруть участь у реалізації профілактичних, реабілітаційних, соціально-виховних, профорієнтаційних технологій соціальної роботи з різними категоріями населення на базі центрів соціальних служб, здійснюють соціальний супровід та соціальний патронаж сімей та дітей у складних життєвих обставинах; здійснюють профорієнтаційну та соціально-виховну діяльність в закладах освіти; організовують арт-терапевтичні майстер-класи з виготовлення ляльок-оберегів на базі Харківського спеціалізованого міського клінічного пологового будинку, інформують вагітних жінок про напрями допомоги, які вони можуть отримати в службі у разі необхідності, ознайомлюють майбутніх матерів з арт-терапевтичними та релаксаційними методиками та формують в учасниць практичні навички роботи; ознайомлюються з організаційними аспектами роботи центрів зайнятості населення.



Важливим завданням організаційно-виховної педагогічної практики в дитячих закладах є ознайомлення зі специфікою дитячого закладу оздоровлення та відпочинку як виховної, культурно-дозвіллєвої та оздоровчої установи й оволодіння методикою та набуття досвіду організації виховного процесу у дитячих закладах оздоровлення та відпочинку, зокрема, досвіду організації: 1) життєдіяльності тимчасового дитячого колективу під час літнього відпочинку; 2) ігрової, трудової, розвивальної, оздоровчо-спортивної, колективної творчої діяльності вихованців; 3) проведення масових заходів, тематичних дитячих свят, шоу, конкурсів, фестивалів, концертів. Важливими завданнями практики є розвиток у майбутніх фахівців навичок педагогічного спілкування з дітьми, відпрацювання комунікативних, організаційних, управлінських, творчих умінь майбутніх фахівців, набуття досвіду вирішення непередбачуваних ситуацій та власного творчого стилю професійної діяльності.



Основою метою виробничої соціально-педагогічної практики в закладах загальної середньої освіти та спеціальних закладах освіти на четвертому році навчання є набуття майбутніми соціальними педагогами та працівниками практичного досвіду здійснення соціально-виховної діяльності з учнями в закладах загальної середньої та спеціальної освіти, у тому числі з дітьми з особливими освітніми потребами, оволодіння здобувачами освіти професійними функціями соціального педагога закладу освіти, накопичення досвіду в здійсненні технологій соціального виховання, соціальної діагностики, соціальної профілактики, соціально-педагогічної корекції та реабілітації, оволодіння методикою проведення психологічної просвіти учнів, їхніх батьків та педагогів. По закінченню термінів практики відбувається публічний захист індивідуально-дослідних завдань практики та її результатів, здобувачі готують фото і відеозвіти роботи, обмінюються досвідом, обговорюють труднощі, здобутки та перспективи організації практико-орієнтованої діяльності.




